Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Gott och blandat

Av Susanne Andersson - 15 januari 2015 11:01

Nu har vintern kommit tillbaks igen. Den hade gärna fått stanna där den var, tycker jag. Men idag ska tydligen bli ett ruskigt väder. Det kan man ju vara utan. Lite "gott och blandat" sa en reporter på lokalradion i mose. "Lite regn, lite, hagel, lite snö och så kanske lite sol någon gång ibland. Och så får man ju inte glömma blåsten som viner runt knuten". Jaha, det låter verkligen som en otrevlig blandning i mina öron. Men snart är januari slut och februari går ju så fort. Kommer man bara in  i mars, så känns allt mycket lättare. I alla fall här i söder. Även om jag blev lite avundsjuk på en vän som jag mötte på hundpromenad. Dom skulle åka till Gran Canaria om någon vecka. Låter inte det helt underbart?!


Vill ni veta hur ljuset ligger till? I Helsingborg går solen nu upp 8.33 och ned 16.05 Det är rätt stor skillnad, från senaste gången jag kollade. Det är ca 16 min, så det går ganska fort nu. Det är så klart på Gotland man ska börja sin dag för att sedan åka väster ut. Här går solen nu upp 8.20 Sedan åker man till Höganäs där solen går ned 16.06 Låter väl bra!


Idag får vi se hur det går med träningen. Det gick rätt hyftat igår faktiskt och vi tränade stanna-stå under promenaderna. Ja, alla hundar får träna, alla behöver uppdateras på sina färdigheter. Man vwet aldrig när man kan komma att behöva dom. Jag har bara bekymmer med ett moment i vår lydnadskurs. Vi ska sätta hunden och sedan genom att backa ett steg få hunden att resa sig, på kommando "Stå".

Det känns så fel för mig. Mina hundar är så tränade i att stå fritt framför att dom tycker detta är väldigt konstigt. Här finns ingen glädje i ståendet. Jag försökte säga det till min ledare att jag tränar mina hundar på ett annat sätt eftersom dom är utställningshundar. Oh, men hon hade tränat sina Spaniels så, och dom var ju VERKLIGEN utställningshundar! Nu håller jag kanske inte med om det. För det första så visar man spaniels på ett helt annat sätt än jag visar mina. Och med facit i handen så undrar jag hur mycket utställningshundar hennes två verkligen är (jämfört med mina).

Men inget av det kunde jag ju uttrycka just då. Får helt enkelt träna på mitt sätt och strunta i det andra.

Stå som stå kan man säkert ha nytta av i andra sammanhang. Men mitt utställningskommando ska få hunden att bli glad, vifta på svansen och tycka att det är väldens bästa kommando. eller så använder man olika kommandon, det går ju också. Vi får se vilket det blir.


Nu ska jag ta bussen hem för lunchbus på den blöta ängen. På med gummistövlarna bara!

 




 
 
Ingen bild

Cicco

15 januari 2015 20:16

Susanne, det är så trevligt att läsa dina små berättelser och funderingar. Jag och Cody läser din blogg varje dag. Hälsningar /Cicci

Susanne Andersson

17 januari 2015 17:36

Hej Cicci! Tack vännen, det värmer att du tycker om det jag skriver!Cody tycker väl om att läsa om släkten kan jag tro...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards