Direktlänk till inlägg 19 januari 2015

Så var det måndag igen

Av Susanne Andersson - 19 januari 2015 15:01

Så har året första semla slunkigt ned. Mmmmm! Eller var det kanske den andra, åt ju faktiskt en saffranssemla en gång. Jag måste erkänna att jag är liten "semloman". Det går ned några stycken innan påsk, det kan jag nog nästan lova. Bäst är dom som har marsipan blandat i grädden. Har lite svårare för en stor hård klump i mitten. Vanlig semla, inga specialmodeller som wienersemla eller något sådant.När jag var lite åt man semlor i djup tallrik men varm mjölk. Inte så gott för det blev rätt slabbigt. Men det var så man åt semlor förr. Och dom var stora, dubbelt så stora som dagens. Det var först när jag flyttade till Skåne 1970 som jag lärde mig äta torra semlor. Jag tyckte att dom var så små och ynkliga.´Men nu har man ju vant sig och kan inte tänka sig något annat.


En god vän har blivit av med stora delar av bohaget vid ett inbrott. Det är så tragiskt och jag lider verkligen med familjen. Ligor som åker runt på landet och knackar på. Är det någon hemma frågar som efter vägen. Är ingen hemma länsar dom huset. Här hade dom nog haft god tid på sig och tagit mycket. Förutom det vanliga datorer, telefoner och allt av värde så försvann en del saker. Men det är nog inte bara det att man har ett eget känslomässigt förhållande till smycken, arvegods osv, utan det att främmande människor har varit inne i ens hem, i ens lådor och skåp. Det måste kännas förfärligt kränkande. Och tidsödande att få ifyllt alla papper till polisanmälan, försäkringsbolag m.m Sedan tar det säkert tid innan allt är reglerat och klart. Familjens hundar var inte hemma under inbrottet. Man vet ju inte om tjuvarna hade avskräckts om hundarna varit hemma, men skönt att ingen kom till skada.


Idag har jag fått ett glädjande besked från Ryssland. Kevins och Bonnies championdiplom är på väg. Jag har fått en bild sänt på mailen, så jag kan se att dom kommit till min vän. Nu dröjer det säkert en månad eller så innan jag har dom i handen. Men ändå, 15 månader efter utställningen, det är Ryssland. Zizis stamtavla har vi fortfarande inte sett till, men hon är ju bara 10 månader ännu. Man kan ju hoppas att den kommer till Midsommar eller så.


En vacker bild. Ser precis ut som vägen förbi Södergård. Men det är det inte och inte har vi så mycket snö just för dagen heller. Fast fint är det i alla fall.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards