Direktlänk till inlägg 31 januari 2015

Vissa dagar

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän och frågade om jag fick låna deras bil. Det gick inte just idag. Ok, bokade en elbil och maxade till 14 mil när jag bokade. Betydlig längre än den beräknade sträckan, som är lite drygt 5 mil. Vis av erfarenhet kan det ju gå hur som helst. Väl framme vid elbilsparken så var det just den bil jag hade haft problem med tidigare. Och som jag inte kört sedan dess. Jag började med att säga till bilen. "Du vet att jag inte är din bästa vän, så idag får du nog imponera!". Kanske inte så smart att klaga direkt på den, men sist vi sågs var jag färdig att överge den mitt på vägen, så den hade lite att leva upp till. Laddningen startade på 146 km men rasade rask och utanför sta'n stod den snart på på 8,2 mil till laddning. Så jag körde långsamt ca 3 mil, sedan fick jag vända. Då stod den på 4,2 mil kvar, innan den behövde laddas. J**la skitbil!! Elbilar går bra att köra i stan med, men är helt vädelösa på landsväg. Om man kör över 50 km/tim så laddar den ur direkt. Så istället för att åka till Höör, som jag verkligen hade behövt göra, åkte jag till Ekeby Möbelaffär istället. Det blev ju bara ett spontant besök, eftersom jag ändå åkte förbi. Där är ju alltid kul att gå och strosa runt. Man får så mycket inspiration. Och så blir man ännu mer förvirrad. För när man tror sig hittat en "stil" att ha hemma, så får man ju nya idéer igen. En lampa blev det i alla fall.


I morse såg jag på TV en dam som skrapade Triss. Hon vann 100.000:-/mån i 10 år. Vaaa!!! Det hade ju inte varit helt fel, eller hur? Då hade jag inte behövt fundera över inredning i alla fall, för då hade jag flyttat. Och skaffat en vettig bil, så att jag slapp bråka med missanpassade elbilar. Får höra med min vän om vi kan åka till Höör någon kväll i veckan kanske.


Det kom lite snö i veckan. Rätt onödigt , då det direkt blev slask och man blev blöt om fötterna igen. Nu har till och med mina gummistövlar gett upp och läcker. Det är rätt tröstlöst att alltid bli blöt om fötterna så fort jag går ut, oavsett vad jag har på fötterna. Sedan har vi haft gråväder som vanligt.

Men vårblommorna har vaknat lite, för det är så varmt. Granntqanten var ite och letade efter några gula i sin rabatt. Kan dom ha hetar vintergäck? Kanske inte, jag är värdelös på blommor. Men dom är tidiga, små gula blommor som viskar att nu är snart våren på väg. Ja, i morgon är det redan februari och den månaden brukar ju bara swischa förbi. Under den här månaden har ljuset verkligen fått fart och det skiljer redan rätt mycket. På Gotland går nu solen upp 7.53 och som senast går solen ned 16.39 i Skåne. Det är stor skillnad och nu märks det ju både morgon och kväll.


Alltså jag vet inte vad det är för typer jag bor granne med. Han som blev hämtad av polisen. Igår kväll small det ordentligt alldeles utanför och det lät som om det var i min trädgård. Hundarna for ju upp och skällde förstås, så just därför kunde jag inte gå ut just då. Men när alla hundar lugnat sig öppnade jag till trädgården. "Hej!", hör jag, precis utanför häcken. Skit, jag blev så rädd, för jag såg ingen. Men det var en granne från andra sidan allmänningen som också hört smällen och gått ut. Han såg spår i snön som gick fram till grannens staket. Därför började en rundvandring för att se om man såg några "skumma typer". Skummaste typen är nog min granne. Själv är han väldigt snygg och chamerande, men hans vänner skrämmer mig. Jag träffade på ett par idag som jag inte skulle vilja möte en mörk kväll, fy sjuttsingen vilka monster. Om ni tänker er att ni sett filmer från amerikanska fängelser, riktigt råbarkade typer. Stora,  grova, hårt härjade ansikten med kall blick. Brrr! Tur att man har vakthund!


Först en bild från morgonens bus i snön och så några inspirationsbilden från möbelaffären. Det finns English Country Style, eller kanske klassigt eller svensk sommarstil. haha, i Ekeby finns allt, det är jättestort och man kan kolla på hela "stylekit" med tapeter i bakgrunden som passar till. Själv älskar jag den tunga engelska stilen med Chippendale möbler och så, men man hittar även "allt i vitt" eller pastellfärger. Det är underbart att bara gå runt och strosa.

             









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Av Susanne Andersson - 19 januari 2015 15:01

Så har året första semla slunkigt ned. Mmmmm! Eller var det kanske den andra, åt ju faktiskt en saffranssemla en gång. Jag måste erkänna att jag är liten "semloman". Det går ned några stycken innan påsk, det kan jag nog nästan lova. Bäst är dom som h...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards