Alla inlägg under maj 2012

Av Susanne Andersson - 31 maj 2012 20:08

Ni som var hundaktiva på 80-talet vet att alla uppfödare med självaktning hade en Toyota Hiace. Det var en typ skåpbil med mycket plats för hundar. Flera av mina hundvänner hade sådana. Skåpbilar och Vans var lite inne då. Själv hade jag en liten Ford buss som var inredd. Perfekt till utställningsresor. Bo i bilen med gott om plats, med soffa och höj- och sänkbart bord. Nedfällt blev det en stor bädd. Den kördes från Haparanda i norr till Schweiz och Frankrike i söder. På den tiden fanns en färja från Göteborg till Amsterdam. Den var perfekt för resor ned till Europa. Idag verkar alla skåpbilar och bussar vara borta och det är husbilar som gäller.


Har fått ställa in en sedan lääääänge planerad resa (igen). Inte så mycket mitt fel, utan ett papper som kommit för sent för att bli registrerat. Nu har jag ju vant mig, eftersom det är 3:e gången jag måste ändra den här resan. Väldigt irriterande, men vi har hittat ett nytt datum. Så nu bara några få utställningar och sedan förhoppningsvis valpar längre fram i sommar. Lite dålig planering med valpar mitt i utställningssäsongen. Men det ska bli väldigt roligt och utställningar finns det kvar i höst.

Av Susanne Andersson - 26 maj 2012 22:09

Det har blivit helt legitimt att titta på Melodifestivalen, eller Eurovision Song Contest som de inbitna fansen säger. Det har inte alltid varit så, men på senare år har ESC blivit populär. Nu säger man inte längre på jobbet att man inte tittade. För några år sedan var det skämmigt. Men nu är det helt inne att titta. Har det med åldern att göra?? En hel del bra låtar deltar. Men också väldigt många skitlåtar. Ja, ursäkta, men man kan undra hur de andra låtarna lät, när man hör vissa länders bidrag. Ryssland t.ex Varför skickar man 10 små gummor till Eurovision Song Contest?? Nej, inget som föll mig i smaken. Bästa låten är värdlandet Azerbadjans bidrag. Ja, förutom Loreen då förstås. Sedan gillade jag England, Estland och Tyskland. När detta skrivs vet vi inte vem som vann. Men vi ska upp tidigt i morgon, hundarna och jag. Ska på spårträning i Höör, med tidig start. Så det får nog bli en tidig kväll. Sedan saknar vi Annandag Pingst, som var helgdag förut. För nu har vi blivit bortskämda. Tre-dagars arbetsveckor har ju avlöst varandra ett tag. Så det känns nästan ovant att jobba en full vecka. Och så hinner man ju inget på helgerna. Då ska man städa, handla, trimma hundarna , klippa gräset, rensa ogräs...puh...när ska man hinna vila och umgås med sina vänner???

Av Susanne Andersson - 25 maj 2012 09:01

Unga hundar kan vara väldigt jobbiga, det vet vi som håller på med hundar. Och mina unghundar har nu kommit in i en jobbig ålder. Det är lite ADHD-syndrom över det hela ibland. Inte en jobbig tid för dom, men för mig. Dom har SÅ mycket energi att göra av med och det gäller att aktivera dom hela tiden. Eftersom vi har en löptik hemma, så blir killarna lite extra jobbiga. Speciellt Kevin som är KÄR i Shirley. Shirley tycker att han är söt också, det märks för hon försöker flirta lite med honom. Men nu är det ju inte Kevins tur den här gången, så han är lite sur över det. Det ger han uttryck för genom att hitta på "hyss". Han är ganska mycket för hyss annars också, men just nu är det lite mer.

Den här bilden tog jag igår när han just dragit ut en toffel, en sko och en kudde i trädgården. Allt samlat i en liten hög, bara för att demonstrera. Men man kan ju inte annat än att skratta....!!

 


Till alla som längtar efter färgprakt kan jag tipsa om Sofiero slott i Helsingborg.

Nu blommar Rhododendron som allra finast. Så har ni möjlighet stanna till för ett besök.

Länk till Sofiero här, för mer info.

 


Av Susanne Andersson - 23 maj 2012 21:47

Tänk att man glömmer få fort. Man glömmer hur man påverkas av den värmebölja vi just fått. Eller hur myggbett kliar.Normalt är jag inte så mottaglig för myggbett. Men det visste inte myggorna i Sturup där jag var på grytträningen i går kväll. Dom blev säkert riktigt glada att det kom några varmblodoga typer . Jag hade långärmat och byxor och har ändå fått massor av stora bulor idag. Stackars alla som kom i shorts och T-shirt.... Träningen gick bra och Stanley fick beröm, han älskar verkligen det här med gryt. Så nu ska vi träna för anlagsprov så småningom. Unghundarna ska få börja träna senare i höst. Idag har jag trimmat Kevin och försökt hålla koll på trädgården. Har fått ett flertal plantor av min granne. Det gäller nog att sköta dom nu....Men värmen gjorde att det slutade med att jag satt i solstolen och läste. Man vill ju bara inte gå in....

Av Susanne Andersson - 21 maj 2012 22:38

Funderar på hur man kan bli delaktig i något, utan att vara delaktig. Det lät kanske lite konstigt, men jag ska förklara. En morgon stod en grannes bil uppallad, utan däck. Funderade när jag passerade varför dom bytte däck nu och ute i vändplanen. Men tidiga morgnar är jag inte så vaken att jag ens orkade fundera mer på det. Förrän idag då en annan granne kom bärande på ett tegelblock. Tyckte den hörde till min mur och var snäll. Då berättade han att någon tagit block ur min mur, för att palla upp bilen och sno däcken. Tydligen var fäljarna värdefulla. Kommer ihåg att hundarna vaknade en natt, men jag trodde att det var tidningsbudet. Kanske skulle jag lita på hundarna? Så nu är jag delaktig i en stöld, utan att faktiskt vara delaktig i själva stölden. Hm....!

Av Susanne Andersson - 21 maj 2012 08:52

Vi har en engelsk gästlärare på mitt jobb. Vi hamnade i en diskussion om te, för han dricker nämligen bara kaffe. Lite ovanligt för en engelsman, därav diskussionen. Jag sa att när jag är i England dricker jag bara te, för det finns så många goda sorter där. Så idag fick jag en hel kasse med olika sorters te, direktimporterade så att säga. Fantastiskt snällt! Riktigt goda sorter, i riktiga 'bags'. Påsarna ser ut lite som bommulspads i storleken,  stora runda, men som tepåsar då. En sort heter Yorkshire Tea, mycket god smak och jag njuter. Strax efter det kom en annan kollga och bjöd på nybakade, fortfarande varma kuvertbröd. Mums...!! Så nu njuter jag av varmt nybakat bröd och supergott te.
Kan man börja sin arbetsvecka bättre??

   


Vi har besök hemma hos oss av Shirley (Kebulak Moonlight Shadow). Shirley är min hund, men hon bor inte hos mig till vardags, utan hos en familj i Småland. Hon är en fantastiskt trevlig hund, som alltid är glad. Lättsam att ha och fungerar bra ihop med mina andra hundar. För Stanley är det en gammal bekant, för han och Shirley har bott här tillsammans, när Shirley var liten. Men för Kevin och Bonnie är det en ny bekantskap. Kevin och Shirley leker väldigt bra ihop, medan Bonnie inte är lika förtjust över "inkräktataren". Bonnie är ju lite huspolis hemma hos oss.


     

Shirley är klippt, vilket gör att hon ser ljusare ut i färgen. När man klipper en Lakeland tappar pälsen färg och stabilitet. Men innan hon började klippas hade Shirley en väldigt fin sträv päls.

Av Susanne Andersson - 20 maj 2012 16:44

Ännu en härlig helg med sommarvärme och sol. Då måste man så mycket, klippa gräs och sådant som man egentligen inte hinner känner jag. Det blir så himla mycket Måsten på våren. Och varje gång jag går ut kommer granntanten och börjar prata växter hit och växter dit...puh!


Nu blommar min Rhododenron och mina liljekonvaljer och så äppelträden. Och på våra hundpromenader doftar det av syrénerna och alla andra ljuva dofter. Ni glömmer väl inte att njuta riktigt nu. Sedan säger det bara "poff" så är det höst. Så det gäller att hinna njuta riktigt mycket. Långa promenader i bokskogen gör mycket för lugn själen så här års.

  


I lördags var jag på hundutställning. En snabb tur till Hörby för att hjälpa Yelva med Sally. Det gick bra och Sally fick sitt andra cert och blev BIR. Det var bara en Lakeland terrier, så konkurrensen var inte så hård. Men hård var däremot domaren, så jag blev lite fundersam när jag såg hans bedömning av raser som gick före oss. Men desto gladare blev ju vi, när det gick bra.


  

Av Susanne Andersson - 17 maj 2012 21:34

När blir man Tant? Har inte funderat på det förrän nyligen, när jag märker andra personers förhållningssätt.Man blir behandlad på ett annat sätt. I affärer, på bussar och även på arbetet. Plötsligt har alla blivit hjälpsamma och ingen verkar tro att man klarar något längre. Det känns lite irriterande, men samtidigt man inte låta bli att utnyttja all hjälpsamhet. Och skulle man någon gång trassla lite med plånboken i kassan i affären så fnissar man lite inombords åt kassörskans knappt hörbara suck. Någongång ska jag med flit lägga upp en vara i taget på bandet, som man ibland ser. För när du har bråttom hamnar du alltid bakom någon lite äldre dam *) som lägger upp en sak i taget. Låter varan passera kassörskan innan nästa vara fiskas upp ur kundvagnen och läggs på bandet. Så ska jag göra på "jäkelskap" någon gång när det är riktigt lång kö bakom...... Ja, det sitter en liten djävul bakom mitt öra ibland. Men det konstiga är att man bara blir äldre exteriört, dvs man ser äldre ut, men man känner sig fortfarande betydligt yngre. Så det är nog bara att acceptera att man är Tant, i betraktarens ögon.*) Man ska inte gerallisera, men mitt iaktagande bygger på erfarenhet.

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards