Alla inlägg under januari 2013

Av Susanne Andersson - 30 januari 2013 14:48

Det är så härligt väder idag, flera plusgrader och igen snö kvar. Bara vägar gillar vi...

Men det gäller att hålla i hatten frammåt natten för det är storm och oväder att vänta. Jag måste komma igår att flytta grillen och förankra allt som kan flyga runt i trädgården. För när stormen kommer vill man ju inte börja gå ut och plocka in flygande föremål. Vi hoppas att det är vårstormar nu, så att det snart kan bli lite varmare.

Jag hade hela 18C inne i morse och det kändes riktigt lyxigt. annars är jag van att bylta på mig varma kläder även inomhus. Vi har gas som uppvärming och den är dyr i inköp. Det är inte förbrukningen som gör att mina elräkningar är höga, utan handeln med gasen. Hoppas kunna koppla på mig på den ryska gasledningen sedan (haha). Men under tiden håller jag på att undersöka möjligheterna att byta leverantör. Under tiden får vi glädjas åt ljusets återkomst. Visst är det härligt, man märker stor skillnad både på morgonen och kvällen nu.


Har börjat planera vårens och sommarens aktiviteter. Det är så kul att ha något att se fram emot. Läste en god vän som redan börjat planera för 2014. Ja, det måste man göra ibland, t.ex för att få övernattning i samband med större aktiviteter. Så långt har jag inte kommit ännu, men skulle nog behöva det.


Dagens bild blir 2 gulliga noshörningar. Det är spetsnoshörningar eller s.k svart noshörning. Dom har en spetsig överläpp, medan den s.k vita noshörningen har en bred överläpp och också är lite större.

Söta är dom i alla fall!


 














Av Susanne Andersson - 27 januari 2013 16:47

Äntligen lite mildare väder. Skönt att kunna gå promenad utan att frysa ihjäl. Igår åkte jag till det stora köpcentret Väla norr om Helsingborg. Så stort att man lätt går vilse. Skulle handla underkläder och skor. Efter 2 timmars trampande ut och in i affärer kom jag hem med en kavaj och ett par handskar, typ skidhandskar (varma).
Nej, det blev inga underkläder eller skor....typiskt. Men unnade mig en sallad och en latte på ett av fiken. Sedan blev det jobbet en stund. Blev lite snack och fika med en arbetande kollega och det blev kanske inte så mycket gjort som jag planerat. Så kvar är städning av garaget. Brandkåren ska besiktiga alla radhusföreningens garage och då är det bäst att städa bort allt som inte får finnas. Det finns regler för vad man får ha i garagen. Hoppas det är ok att min Burvagn står där.

Av Susanne Andersson - 25 januari 2013 17:58

Nu är jag SÅ trött på kylan, som envist biter sig fast. Promenaderna med hundarna blir kortare. Det beror på att jag inte klarar av att vara ute längre stunder. Hundarna har inga problem med promenaderna. Så vi går korta, men lite fler promenader istället.
Nu brukar det vara kyligt i slutet på januari. Men jag vet inte vad som hände med värmen från växthuseffekten. Vintrarna i Skåne blir kallare för varje år, tycks det. För 12 år sedan, när jag flyttade ned från Örebro, hade vi +10C långt in i december och bara 2 dagar snö. Perfekt vinter för en nyinflyttad.
Men om några veckor återkommer säkert värmen igen och då är det gott att bo söder ut.
Nu börjar det bli dags att anmäla sig till vårens aktiviteter och kanske en och annan utställning.
Men först ska vi ha lite helgledigt. Promenader, trimning och städning står på helgens agenda.


Av Susanne Andersson - 19 januari 2013 18:30

Bus i snön! Önskar att jag kunde få gå ute på åkrarna med hundarna lösa. Men det törs jag inte, för bonden är inte att lita på. Har blivit utskälld en gång för några år sedan när jag genade över ett av hans fält. Det fick man inte göra. Så vi får hitta andra ställen.


Skönt med helg, så att man bara kan "softa" lite. Måste jobba lite, men sedan ska vi ta det lugnt. Dags att städa i garaget och tvättstugan. Snart dags för en tur till soptippen igen.


Kevin har ätit för mycket tuggben. Det bara bubblar i hans mage. Ingen aptit heller, men är glad och lekfull. Jag gillar ju inte oxhudstuggis, för dom tuggar i sig bitar som tar lång tid att smälta. Äckligt tycker jag och så blir hundarna bubbliga i magen. Men ibland får dom tugga en kort stund. Så fort det bara är små bitar kvar slänger jag bort. Har alltför många gånger fått gräva i halsen efter oxhudsbitar som fastnat i svalget. Och min veterinär har berättat otäcka historier om tuggisar som fastnat och nästan kväver hundar. Så ni som ger era hundar tuggben - bara korta stunder och alltid under övervakning. Bäst är ett par märgben, brukar finnas i köttdisken. Tag bort vassa kanter och koka ev. först. Väldigt omtyckt och dom håller länge..
Trevlig helg alla bloggläsare!!
Dagens bild en söt valp från senaste kulen.

Av Susanne Andersson - 16 januari 2013 17:25

Plötsligt slog vintern till igen, med -12C, vilket är svinkallt för en skåning.
På med thermobyxor och varma sockar i skorna. Hundarnna leker helt obehindrat. Kevin spelar fotboll med sig själv i snön. Ja, det kanske är kul. Bonnie är mer för att bara springa, runt, runt i stora cirklar. Full fart och in med svansen.... Dom har SÅ roligt!



Av Susanne Andersson - 14 januari 2013 21:45

Idag såg jag den....! Nej inte vargen utan bilen från TV reklamen, en Renault Clio, röd precis som reklamen. Tror att det något i färgen som gör att man bara inte kan sluta titta.Väldigt fin, men alldeles för liten för oss med hundar.
Vad hände med vargen? Ja det vet jag inte. Men man har hittat ihjälbitna rådjur i trakten av Landskrona, så man tror att den kanske är där. Det är inte så långt dit om man följer kusten. Är inte helt övertygad om dess existens.
Igår gick jag en runda i Råådalen i sol och plusgrader och dag är det kallt, ruggigt och lite yrande snö i luften.
Så är det på vintern, lite hit och lite dit.
Kvällsrundan gick vi med trevliga grannen Bodil och hennes två Goldenflickor. Trots att Bonnie känner dom väl och ofta går promenad tillsammans så måste hon ändå stöka lite. Men hon älskar att vi har sällskap på promenaden. Nu är det gos i soffan och lite TV.

Av Susanne Andersson - 13 januari 2013 11:43

Sluter händerna runt en varm kaffekopp och känner värmen sprida sig genom händerna ut i kroppen. Det är en underbar känsla, speciell när man känner sig lite ruggig efter morgonpromenaden. Så småningom tinar man upp och kan börja ta tag i dagens sysslor.
Klockan hann bli 04.00 innan jag somnade igår. Skulle bara läsa klart min ljulklappsbok, Skumtimmen av Johan Theorin. En bra svensk deckare, som utspelar sig på Öland. Ni som känner till ön kommer säkert att känna igen er.


Nu har vintern kommit tillbaks till oss i söder, med minusgrader. Ingen snö än, men den lär också vara på väg.
Kylan i mitt radhus blir påtaglig när temperaturen sjunker ute. Man får sätta på en extra tröja. Jag älskar hood-tröjor på vintern och raggsockor mot kalla golv. Nej, det är klart att man inte måste ha så kallt inne. Men jag har gjort ett aktivt val och lägger hellre pengarna på annat, än att betala dyra elräkningar. Hundarna har inga problem med lite inomhuskyla. Ibland på nätterna vill dom krypa ned under täcket. Men efter en stund blir det för varmt och då lägger dom sig uppe på istället. Hundarna har ju tjock päls i två lager, både ett ullager och ett täcklager. Så dom klarar kyla, både ute och inne.
Har ni märkt att det blivit lite ljusare?
Jag tycker inte om mörkret, utan drivs av att ljuset kommer tillbaks. Idag går solen upp 8.30 och ned 17.00 i Helsingborg. Och redan om fyra veckor går den upp 07.30 och ned 16.00 Härligt, eller hur?

Av Susanne Andersson - 12 januari 2013 15:33

"..vilket härligt väder", säger jag när jag möter en granne under dagens långpromenad. Fast då ljög jag, för det tycker jag inte alls. Solen lyste visserligen, men det var alldeles för kallt och blåsigt för min smak. Men alla andra tycker ju att det är så krispigt ch härligt (brrr!) Men som hundägare finns ingen pardon, det är bara att gå, oavsett väder. Nu har vi kurat ihop oss i soffan en stund, innan det är dax för lite trimning. Städning av garderober och utrensning av kläder står också på agendan den här helgen.

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards