Direktlänk till inlägg 27 april 2014

Spänning i tillvaron

Av Susanne Andersson - 27 april 2014 12:45

Att jag gillar spänning och utmaningar är väl ingen nyhet precis. Men att köra min bil med körförbud kan vara spänning nog. Skulle ett ärende till det stora köpcentret. Det tar ca 10 min med bil och kanske 1,5 timme med buss. Alltså fick det bli bilen. Tänkte ta lite omvägar ute på landet, för säkerhets skull. På ett ställe skulle jag svänga vänster i en korsning. Men hann se i ögonvrån att det var en poliskontroll längre bort på den vägen. Ingen bakom så jag kunde byta fil och svänga höger, puh!! Kände hur adrenalinet pumpade. Visserligen ligger skroten precis bakom poliskontrollen, så jag hade nog kunnat krångla mig ur böterna och säga att jag var på väg dit. Där finns en utfart på andra sidan, så jag hade kunnat ta mig vidare. Men nu blev det en omväg över vackra öppna landskap. Det är så kul att ta småvägar på landet. Många fina små hus och bondgårdar. Ett ställe hade ett helt gäng med svarta getter. Vad heter getens ungar, killing tror jag. Söta, ulliga, svarta nystan som skuttade omkring i hagen.

På köpcentret köpte jag bl.a en vetepåse. Dom är toppen när man har valpar. När tiken måste lämna valparna en stund, så ersätts hon av en värmd vetepåse. Små nyfödda valpar har inget sätt att hålla värmen själva, utan behöver ha lite värme utifrån.Vetepåsen kan man värma i micron. Den är ju kanske främst tänkt om man har nackvärk eller så, men jag har använt vetepåsar till mina valpar i 15 års tid och det fungerar utmärkt.


Igår var alla grannarna ute och klippte gräs, och rotade i sina trädgårdar, så även jag.  Jag sågade bort grenar från det fallna äppelträdet. Det ska grävas upp och ersättas med något annat. Sedan var det lite gräsklippning kvar. Idag är det helt tyst i mitt bostadsområde, undrar var alla är? Bonnie går omkring och gräver lite här och lite där, för att hitta ett lämpligt ställa till valplya. Nej, det är klart att hon inte ska valpa i trädgården. Men många tikar har en instinkt att gräva hålor. Det ligger nog i urhundsgenen.

Inne är allt förberett, så snart valparna har bestämt sig för att göra entré. Ännu är det lugnt och stilla.

Visserligen ville Bonnie inte äta sin frukost i morse, men åt gärna upp min smörgås istället. Så det var nog inte någon större fara med aptiten. Hon får nu mindre portioner 4 gånger per dag, så det kanske bara var fullt i magen just nu. Det finns ju inte så mycket plats över till en massa mat. 


Den nyinflyttade familjen med pitbullvalpen, som jag nämde i en tidigare blogg, bekände färg direkt i går morse. Valpen släpptes ut på deras uteplats vid 8.30 och så stod och skällde (läs vrålade) i säkert en halvtimme. Det hördes nog i stora delar av Bårslöv som den lät. Så jag var nog inte den enda grannar som blev irriterade över det. Mina hundar var heltokiga och for runt i lägenheten för att komma ut och kunna skälla tillbaks. Precis när jag bestämt mig för att nu fick det vara nog, slutade eländet. Jösses, att folk inte fattar att man inte man ha sin valp stående ute och skrika på det sättet en tidig lördag morgon. Eller någon annan dag heller för den delen. Dom kunde gå ut och gå med den istället.


Måste trimma mina hundar lite idag. Då är det skönt att kunna vara ute i solen. Bonnie behöver få en sista trimning, innan valparna kommer. Det måste ju vara skönare att vara kort i pälsen. Det är nog varmt nog att ligga still i valplådan hela dagarna, speciellt så här års.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards