Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

en uppfödarens vardag

Av Susanne Andersson - 2 maj 2014 11:08

Just nu är det ganska lugnt att vara uppfödare. Valparna sover, diar, sover, diar. Bonnie är en excellent mamma. Det som förvånar mig mest är att hon, samtidigt som hon är väldigt omvårdande med sina små, ändå kan gå ifrån sina valpar ibland. Det är inte många förstagångstikar som gör det. De flesta får man lyfta, släpa för att ens få ut och rasta. Men inte Bonnie, hon kommer gärna med ut i köket, eller hoppar upp i sängen ibland. Där har hon full koll på sina småttingar. Vid minsta pip är hon snabbt tillbaks i valphagen igen. Likadant ute. De flesta tikar vill inte gå ifrån kullen, men Bonnie älskar sina promenader och verkar inte ha minsta tanke på valpar hemma just då. Det är först när vi närmar oss på hemvägen som hon ökar på steget lite. Inatt har vi alla sovit lugnt och jag behövde inte gå upp förrän kl 04. Det känns i hela kroppen att jag fått sova ut ordentligt. Så idag ska vi ta tag i lite plock och saker här hemma. Kanske en tur till Ekeby Möbelaffär, min nya älsklingsaffär. Men den bilen? Ja, med den bilen! Måste ju passa på nu, sedan får jag ta bussen. Fast jag vet inte om bussen går förbi just vid möbelaffären, men den går till Ekeby i alla fall.


Det är ju inte så varmt och skönt längre, men det går ju inte att klaga. Vi har faktiskt haft +20C i en vecka, så lite kyligare väder får vi nog stå ut med. Värmen kommer nog tillbaks igen. Det var antaligen bara för att jag hängde undan vinterkläder till valborg. Alltid är det någon vante eller mössa kvar på hatthyllan i hallen. Men nu är dom borta.


Såg ett fantastiskt program om hästar i går kväll. Det handlade om två stuterier i Sverige som föder upp arabiska hästar. Väldigt vackra, graciösa hästar, avlade för snabbhet. I många länder används dom i speciella kapplöpningar, men även tävlingar i distansritt. Kanske inte främst som hopp- eller dressyrhästar, även om det säkert finns de som gör det också. Den arabiska hästen är väldigt elegant. och man ställer ut dom på utställningar, ungefär som vi gör med våra hundar. Kul att se! Sverige har väldigt hög kvalitet på sin avel av arabhästar. Så uppfödare i många andra länder köper hästar härifrån, Och även araberna själv köper hästar från Sverige, Det måste ju ändå vara ett väldigt gott tecken.


Dagens bild på en trötta valpar, 4 dagar gammal idag.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards