Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Måndag igen..

Av Susanne Andersson - 12 maj 2014 15:27

Oj, vilken tur att jag inte kunde ta bil i morse till jobbet. Det var poliskontroller på flera ställen utanför Bårslöv och på väg in mot Helsingborg i morse. Och på lunchen såg jag en civil polisbil stoppa en bil. Så idag var "farbror Blå" verkligen på hugget. Då var det skönt att åka buss.

Men fy fasen var det var jobbit att komma upp i morse. Efter 14 dagar med sovmorgon, huvtröja och mjukisbyxor. Ja, sovmorgnarna har det kanske inte funnits så många. Man får ofta gå upp några gånger varje natt, även om det blivit mycket lugnare. Precis som med småbarn. Men huvtröja har jag haft en del, älskar huvtröjor och mjukisbyxor är sköna som inneplagg. Så visst, det har blivit lite av varje. Men just nu är nästan alla par skor, alla ytterkläder och alla handdukar på tork, eftersom himlen öppnar sig varje gång jag går ut med hundarna. Det är helt hopplöst. Och så fort jag kommer hem igen så slutar det. Då går jag ut med nästa hund, då börjar regnet igen och slutar när vi kommer hem.


Idag fyller valparna 2 veckor och vi firade det med att klippa alla klor. Det är väldigt många klor som ska klippas just nu. Varje hund har 18 klor och så är det 7 hundar. Räkna själva! De vuxna hundarna kör jag med min Dremel sliptrissa, men de små måste klippas försiktigt med en liten nageltång. Tar man upp valparna försiktigt medan de sover så kan man i regel lägga dom i knät och dom fortsätter sova. Då går ju kloklippningen väldigt snabbt och smidigt. Svårare med de som vaknar och ska krångla och sprattla. Då får man klia dom en stund, tills om somnar igen. Dom sover fortfarande mest men har nu en väldigt egotrippad attityd när dom är vakna. "Flytta på dig, nu kommer jag!" för här gäller det att komma först till mjölkbaren. All vaken tid går åt till att dia, sedan somnar dom igen. Bonnie har fortfarande hur mycket mjölk som helst, så det går ingen nöd på de små tjockisarna. När de var mindre fick de gott plats att äta, men nu är dom större och knuffar lätt undan varandra. Därför har Bonnie börjar sitta upp och ge di istället. Vet inte om det ger så mycket bättre plats egentligen, men är kanske skönare för henne. Nästa steg brukar vara att tiken står upp och ger di. Men då får valparna vara lite större, så att dom når upp. Lite olika morrliknande ljud hörs nu och om någon vecka eller så kan man nog se en och annan valp sitta och morra på ett syskon, bara för att testa. Kevin är väldigt nyfiken och har fått nosa på någon enstaka. Men han får inte gå nära valphagen. Tids nog får han träffa dom. Hanhundar brukar ofta tycka mycket om valpar och vara väldigt toleranta och snälla. Stanley älskade Kevin när han var liten. Han kunde hänga i pälsen på pappa Stanley och bita honom i svansen och han gjorde ingenting. Vi får se hur tolerant Kevin är mot de här små.


Eftersom valparnas pappa heter Terrax Elvis Presley ska valparna få namn efter Elvis Presleys musik.

Hans ägare Berit och Bert-Inge Axelsson, kennel Terrax ska få välja valparnas namn. Så det ska bli spännande att se vad det blir för tilldelning. Det kommer att bli hur bra som helst.

Dessutom ska valparnas pappa göra utställningsdebut på Nordiska Lakelandringens Club Show och då måste vi ju heja. Även Kevins dotter Flora på kennel Nun's Story gör debut på samma utställning. Så vi får hålla många tassar och tummar den helgen. Vi önskar alla som deltar lycka till förstås!!


Trångt i mjölkbaren!

     







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards