Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Bus i hagen

Av Susanne Andersson - 17 maj 2014 13:52

Knoddarna är sjukt roliga att titta på. Nu mycket mer livliga och "pratsamma". Allt ifrån ynkliga viff till illvrål. Ja, man måste ju testa röstresurserna. Idag har några blivit introducerade till lite valpmat. Lite tidigt, men ett par frammåt valpar fick nosa på var sin väl uppblött matkula. Slurp, inga tveksamheter där inte. Med det dröjer till nästa vecka innan dom ska lära sig äta valpmat. Jag håller aldrig på med köttfärs, grädde, äggula och vad det nu är för skit folk håller på med. Det finns ingen som helst anledning. Vill man att dom ska äta valpmat så ge dom valpmat direkt. Det var förr, när det inte fanns valpmat (kom på 70- talet) som man gav valpar annat. Men att tro att det är mildare för deras mage att först ge ditten och datten är en myt. Ju mindre omställning för deras magar desto bättre. Att gå från en sorts mat (mjölk) till en annan sort (valpmat) måste vara bättre är att att ge 3-4 andra saker på vägen. Men folk har så mycket ideer för sig.

Precis som alla som frågar mig vad valparna väger. Det har ingen betydelse vad dom väger just nu.
Som nybörjare tror man att det är viktigt, för det står i alla böcker. Men med erfarenhet ser man. Man ser att valparna ökar i vikt och om dom mår bra. Det är allt som är viktigt. För deras födelsevikt har ingenting med att göra hur dom kommer att se ut som vuxna. I den här kullen har redan förutsättningarna ändrats, efter bara 2 veckor. Många gånger är de som är först födda något större. Men det jämnar snart ut sig. Den som var störst förra veckan kanske inte är det den här. För mig är det inte viktigt hur de ser ut som små valpar, utan hur dom ser ut och blir som vuxna. Att de som vixna motsvarar de förväntningar jag hade på kullen. Fick dom de egenskaper jag hoppats, efter de utvalda föräldrarna? Att inte bara titta på enskilda individer, utan att titta på hela kullen.

Dagens bild - lite bus och fullt i baren!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards