Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Varning för fästingar!!

Av Susanne Andersson - 23 maj 2014 08:08

Nu måste man faktiskt varna folk för fästingar!! Igår hade jag tre st på mig!! Först kände jag något svagt krypande i bh:n. Där kröp en liten skit (en hane kanske) Senare på dagen hade jag en trosorna (ja, man börjar ju undra vad dom har för sig..!) och senare på kvällen en i sängen. Alla små och ingen satt fast. Kollade hundarna + valparna, men hittade inget på dom. Ska se om man kan behandla valparna med droppar i den här åldern. Men se upp och var uppmärksam om du känner något som kryper på kroppen. Det är illa nog att ha dom på hundarna, men jag vill inte ha dom på mig själv.

Seresto halsband till vuxna hundar är min rekommendation. Finns på Apoteken. Dom räcker längre och för oss i södra Sverige, med en fästingsäsong på 9-10 månader är det ett bra och hållbart medel. Alternativ är droppar, t.ex Frontline. Finns ett kombinerat som tar fästing, lopppor och löss. Jzag ska idag kontakta fabrikanterna till några företag och höra hur man gör med små valpar. Snart vill dom ju kunna vara ute lite, utan att få med sig en hel koloni med fästingar in. Usch ja, otäcka kryp! Men vi är ju väldigt förskonade i vårt land.


Tänk er att bo i Australien. Vilket jag gärna skulle göra i och för sig. Men mina vänner där säger att man alltid går med gummistövlar på (som man kollar noga, innan man sätter dom på sig!) för på tomten finns det giftiga ormar, spindlar, grodor och andra farliga djur. Man kollar alltid skor och jackor innan man sätter dom på sig Och man sticker inte in handen i en hög med kläder i garderoben eller byrån, utan lyfter försiktigt på allt. Det finns många otäcka kryp som kan ta sig in i en byrålåda och gömma sig i lite kläder. Fy, det låter faktiskt inte så kul, men dom är så vana att dom nog inte tänker på det. Dom lever med dom här djuren i sin vardag. Och här hemma skriker vi för minsta lilla spindel eller huggorm. I Australien skulle dom vara glada om dom bara hade en huggorm att oroa sig för. Men med en enorm fauna av giftiga och farliga djur kan man förstå att dom tycker att vi är lite löjliga.

Men dom har visst fina färggranna kakaduor frilevande i träder. Dom för visst ett fasligt liv ibland, men är säkert en färgprakt att njuta av. Jag har skrikiga skator, som dessutom har ett bo i körsbärsträdet. Jag hade gärna bytt ut dom mot några kakaduor i rött och grönt.


Vädret i helgen blir lite som det brukar, lite regn och lite sol. Bor man i södra delen av landet så är den danska vädersiten DMI är väldig ööverskådlig och bra. Där kan man se vad som är "på gång" .

Trevlig helg alla bloggvänner!!


Nu är ni ju trött på valpbilder, eller hur?? Så idag blir det något annat. Så kommer nya valpbilder nästa vecka. Nu får ni njuta av vackra rhododendron istället.

     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards