Direktlänk till inlägg 4 juni 2014

Gnöl och gnäll...

Av Susanne Andersson - 4 juni 2014 19:17

I morse var det 5 st väldigt billiga valpar till salu. Speciellt när dom började härja kl. 03.15 Men jag lyckades få tyst på gänget och kunde somna om. Men kl 05.00 var det verkligen dags att gå upp, då hade till och med Kevin och Bonnie tröttnat på att sova. Det beror nog på att jag somnar framför TVn strax efter 21 om kvällarna. Så jag missar alltid det jag ska se på TV då. Får nog se till att inte sätta på TVn för tidigt.

Men med tidiga morgnar och sedan full fart och många km promenad varje dag, är jag helt slut frammåt åtta. Då är det lätt att somna. Hundarna sover också då efter mycket bus på kvällen.


I dag har jag cyklat med Kevin. En lite längre runda, men varvat promenad med cykling. Lyckades ta mig runt utan regn. Det är nog knappt 2km totalt, så det ska vi nog klara så småningom. Men jag tar det väldigt lungt med honom. Cyklar och går, cyklar och går, så att han ska orka och långsamt bygga upp kondition. Just nu har han blivit lite stel och det är nog rätt väntat. Det blir vi ju alla när vi börjar att träna. Det är bra träning för mig att cykla, men inte i det tempot. Så han får lite massage och lätt stretching efter cykelturen. Det tycker han är skänt. Han sträcker på sig och blundar.


På lunchen mötte jag en ung tjej i 17-årsåldern med en pitbullkorsning av något slag. När den la sig ned en bit från oss  bad jag att hon skulle dra upp den och gå förbi oss istället. Men det tyckte inte hon och ifrågasatte mitt agerande. Jag förklarade att hundar som lägger sig ned alltid hoppar upp när man passerar och att jag inte ville det. "Nej, det gör han inte för han är bara en valp!!", sa den tuffa damen. (Det var ju en väldigt bra förklaring).Så jag skakade uppgivet på huvudet och gick mot dom. Nturligtvis hoppar valpen upp precis när vi passerar och hon bli överraskad (varför?) och tappar kopplet. Jag slog bara ut med handen i en "vad-var-det-jag-sa-gest" och hon lommade iväg. Varför ska man behöva uppfostra ägare till ouppfostrade hundar? Flera av mina hundvänner har samma problem.


Tyvärr finns det många hundägare som inte ska vara hundägare. Dom har inget intresse av att lära sig något om hundar. Varken hur man sköter dom eller hur man uppfostrar dom. För dessa människor är hunden bara något som är tufft att ha. Därav deras val av hund. Och dom stör mig som f-n! Ja, ni får tycka vad ni vill om det, men jag står för vad jag säger. I början på min gata vågar inte vanliga hundägare gå, annat än tidigt på morgonen,  innan alla där vaknar. För sedan springer det lösa hundar omkring. Eller springandes med riktigt små barn i kopplet, och det är ju väldigt lämpligt. En dag höll jag på att krocka med en liten flicka på kanske 6 år och hennes lillebror på 2-3 år,  som hängde efter en pitbullkorsning. Suck! Fast en kille på gatan har en liten svart Staffordshire bullterriermix som är otroligt lydig. Han är verkligen ett föredöme och skulle säkert kunna lära dom andra en hel del. Men det är nog inte intressant att lära sig något. Flera går i linor på gräsplättarna utanför radhusen. Det föds säkert upp en och annan blandraskull där borta också. Det är kanske de magra och eländiga hundar man kan se på stationen Knutpunkten på kvällarna? Där hänger gäng som hålls med flertalet väldigt lika blandrashundar (säkert kullsyskon) av Pitbulltyp. En beklaglig syn. Ja, det är fritt för var och en att skaffa hund, men "uppfödarna" av dessa hundar kanske inte är lika nogräknade med vem dom säljer till. Hörde en hisklig "story" på bussen med en ung dam som berättade att hon minsann hade 8 blandrasvalpar hemma i lägenheten..... (ryser bara jag hör det..) Men tanterna på bussen tyckte att det var SÅ gulligt. Själv tänkte jag något helt annat....


Ja, man kan ha mycket åsikter om hundhållningen i vårt land. Men vi i de nordiska länderna tillhör de länder som har bäst hundhållning i världen. Vi tar hand om våra djur, det ska vi vara stolta över.

Så slut på gnället för idag.


Fler valpbilder och en fin bild på pappa Visse (foto B Axelsson)

 

Terrax Elvis Presley "Visse" på utställning.


   

Gänget undrar varför mamma är på fel sida grinden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards