Direktlänk till inlägg 8 juli 2014

Passa för sniglar!

Av Susanne Andersson - 8 juli 2014 09:47

Tänk att jag älskar mitt jobb när det inte är någon här, bara jag. Det var ett väldigt bra koncept att jobba nu några veckor medan alla andra tog semester. Ingen som stör, ingen som ger mig mer saker att göra, som jag inte hinner. Det finns tid att sortera alla högar med papper och att förbereda inför höstterminen. De nya studenterna kommer att få sina antagningsbesked under veckan. Då behöver jag göra några mailutskicka, men det tar inte så lång tid. Det gäller att alltid ligga ett steg före nämligen. Nya studenter är så oroliga. Vanan att bli "curlade" som dom är, förväntar dom sig service dygnet runt, alla dagar i veckan. Nästa vecka kommer dom att börja ringa och maila och fråga varför dom inte fått någon information och var och när dom ska börja. Jisses! Dom ska börja i september och hinner få information i god tid innan dess. Först ska dom tacka ja till sin plats, vilket ett flertal kommer att missa. Så förlorar dom sin plats och det blir "gråt och tandagnisslan" i slutet av augusti när dom upptäcker sitt misstag och ska försöka övertala mig om att ge dom en plats ändå. Så får dom börja leta efter något annat att läsa. Låter jag synisk? Nej då, bara erfaren. Jag har jobbat med detta i så många år, att jag vet hur det brukar vara. Varje år försöker vi att komma på bättre lösningar, för att undvika problem. Vissa saker förbättras. Som e-postutskick till exempel. Sedan vi för 4-5 år sedan började med det har frågorna minskat. Vi hänvisar bara till länkar som går till hemsidor med alla info de nya studenterna kan behöva. Visst hör en och annan av sig ändå och frågar om just de saker som står på sidan. Men då kan man be dom läsa den information dom fått utskickad (och inte orkat läsa). Det avlastor oss administratörer otroligt. Varför man inte kan behålla sin plats? Nej, den fylls på av annan sökande. Säg att vi har 100 sökande till 30 platser på ett program. I första omgången antar vi (säger ok du få en plats) till 35 av dessa 100. Men 23 st tackar nej till platsen, eller glömmer att svara. Då fattas det ju 12 studenter. Så "fyller man på" med 12 st från de 65 som fanns kvar i första omgången. Så till uppropet i september har man kallat (erbjudit plats) fortfarande 35 studenter plats och har då kvar 53 reserver. Nu kanske det bara kommer 27 till uppropet och då kallar man in några till från reservlistan. Så har man 32-33 st som börjar. Några hoppar alltid av första veckan och så har man sina 30 studenter som man ska ha. Så fungerar det. Man måste alltid kalla in studenter i den turordning de står i antagningslistan, ingen får hoppas över och ingen får gå före. Det är väldigt noga att det sköts rätt. Och man kallar alltid in några fler studenter än som man egentligen ska ha på kursen eller programmet. Ojoj, nu fick ni verkligen veta en massa, men det kanske kan vara intressant. Någon kanske har barn eller barnbarn som ska börja på universitet eller högskola i höst. Då kan det vara bra att veta lite om hur det går till.


Jag vill varna för mördarsniglar och hundar!! Igår efter skyfall hemma så svämmades uteplatsen över av mördarsniglar. Så äckligt!! Jag brukar aldrig ha sniglar på min tomt och vet inte varifrån dom kom. Sprayade dom med Ajax spray och då upplöstes dom. Och så kunde man slänga dom. Men en valp kom in och dreglade kraftigt och var helt dyblöt i skägget av dregel. Jag fattade först inte men öppnade munnen på honom och där låg en slemmig massa. Ur med snigel och tätta munnen från slem och tvätta skägget på valpen. Det var riktigt läskigt och jag vet inte om dom är giftiga för hundar att tugga på. Så passa era hundar och valpar för sniglarna!! Valpar och unga hundar vill ju gärna äta på allt, så se till att sniglar är "NEJ!" Mina valpar fick lära sig det igår och vågade knappt gå ut i morse. Men i morse fanns inga sniglar kvar. Kolla speciellt efter regn, när sniglar kommer upp. Att spraya dom med Ajax, Vim eller likande fungerade. Det var ju bråttom att få bort sniglarna så jag fick snabbt komma på något. Snigeln blir bara till en klump som går lätt att ta upp. Valpen tog en snigel som inte var sprayad vill jag säga. Ca 30-talet sniglar fick jag ta bort på en liten uteplats. Jag tror att jag ska skaffa en myskand. Dom lär äta sniglar och gräs. Låter som en utmärkt kombination hos mig.


Ha det bra och njut av solen, värmen och SOMMAREN!!!


Dagens bild är tagen vid havet, där valpen Charlie sitter med lillhusse och lillmatte. Han har flytväst på och har åkt motorbåt. Charlie är nyfiken och orädd, mailar husse. Det låter toppen! Tack för bilden!!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards