Direktlänk till inlägg 30 november 2014

Snart jul igen

Av Susanne Andersson - 30 november 2014 18:57

  Jaha, så var det snart jul igen. Fattar inte hur fort ett år går. Hade planerat att ta Zizi med mig och åka in till Helsingborg på julskyltning och luciautnämning. Men sedan när det började bli dax så orkade jag inte riktigt. Har slöat och trimmat istället. Det är så skönt att bara vara lite lat på helgen.


Vet inte om det är allergi, men det kliar i ögonen något för j..ligt. Fick samma sak förra året, på hösten.

Vaför blir man allergisk på hösten? Har nu provat olika ögondroppar från Apoteket, men inget verkar hjälpa. Det får bli vårdcentralen. Om jag klädde ut mig lite skulle jag säkert kunna gå som häxa. Krumryggad pga ryggskott, tandlös och rödögd. Vilken oslagbar kombination!


Idag har jag beställt en julklapp till mig själv. Nämligen en ny trimkniv. Det är väl den perfekta julklappen till en trimnörd som jag. Halleluja, nu kan jag trimma hela julhelgen....haha.

Dessutom har jag haft ett kontakt med ett uppfödare om en beställning. Fast den kommer in än på något år. Man måste bara planera i god tid. Jag vill ju gärna ligga ett par generationer fram i min avelsplanering. Så det är långsiktig avelsplanering, skulle man kunna säga. Det kan ju hända mycket under tiden, som ändrar de planerna. Men jag älskar att planera, det är halva nöjet.


Har sagt det förut att Torsdagar har varit en favortidag, på flera sätt. Bl.a har det varit bra TV på torsdagar. Men nu har flera favoritprogram korkat ihop sig på samma sändningstid. Då skulle man ju ha velat ha en TV med inbyggd video. Men det har jag ju inte. Får kolla om något program går i repris.


Nu mår alla hundar bra igen. Det är skönt när dom är glada. Kevin är så busig och väldigt kramig. Jag älskar när han är kramig. Kramiga hanhundar är så charmiga. Dom kräver inte (som tikarna gör) dom ber snällt och gentlemannamässigt om att blir kelande med. Kevin älskar att bli kliad alledeles i slutet av ryggen, framför svansen. Haqn kråmar och ålar och slårihop tänkerna i luften i rena lyckan. Men slutan man kommer en tass på armen och en bedjande bliclk. Det kan man ju inte motstå. Älskar min Kevin!

Och Bonnie och Zizi (ibland, när hon är snäll och inte busar, kissar inne och river ned allt....)


Hörde att det går så kallad "kennelhosta" bland hundar i Helsingborg. Det är inget som är specifikt för kennlar. Det är en smittsam förkylning som kan drabba alla hundar. Det yttrrar sig ofta som hosta och låter som om hunden har satt i halsen. Ofta upptäcker man det i samband med mat och tror då att dom satt i halsen. Om du upptäcker det åk inte till veterinären. Det går över utan åtgärd på en vecka, precis som med våra egna förkylningar. Det är en vanlig åkomma på höst/vinter. Vissa hundar kan få feber ett par dagar, men de flesta blir bara lite hostiga ett par dagar. Men man bör inte låta hostande hundar hälsa på andra hundar under 14 dagar. Har man fler hundar är det inte säkert att alla drabbas, men man bör hålla alla sina hundar i lite hemma ändå och inte gå på kurs eller delta i andra hundevenemang där dom kan bli smittade, eller smitta andra. Kan i alla fall vara bra att veta vad det är om din hund drabbas. De flesta hundar som är vaccinerade, har också att vaccinationsskydd mot kennelhosta. Ytterligare en anledning att kolla när hunden vaccinerades senast och gärna förnya den varje år.

Även avmaskning har jag pratat om tidigare. Avmaska din hund vår och höst. Milbemax är ett bra preparat som finns på Apoteket.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards