Alla inlägg under november 2014

Av Susanne Andersson - 30 november 2014 18:57

  Jaha, så var det snart jul igen. Fattar inte hur fort ett år går. Hade planerat att ta Zizi med mig och åka in till Helsingborg på julskyltning och luciautnämning. Men sedan när det började bli dax så orkade jag inte riktigt. Har slöat och trimmat istället. Det är så skönt att bara vara lite lat på helgen.


Vet inte om det är allergi, men det kliar i ögonen något för j..ligt. Fick samma sak förra året, på hösten.

Vaför blir man allergisk på hösten? Har nu provat olika ögondroppar från Apoteket, men inget verkar hjälpa. Det får bli vårdcentralen. Om jag klädde ut mig lite skulle jag säkert kunna gå som häxa. Krumryggad pga ryggskott, tandlös och rödögd. Vilken oslagbar kombination!


Idag har jag beställt en julklapp till mig själv. Nämligen en ny trimkniv. Det är väl den perfekta julklappen till en trimnörd som jag. Halleluja, nu kan jag trimma hela julhelgen....haha.

Dessutom har jag haft ett kontakt med ett uppfödare om en beställning. Fast den kommer in än på något år. Man måste bara planera i god tid. Jag vill ju gärna ligga ett par generationer fram i min avelsplanering. Så det är långsiktig avelsplanering, skulle man kunna säga. Det kan ju hända mycket under tiden, som ändrar de planerna. Men jag älskar att planera, det är halva nöjet.


Har sagt det förut att Torsdagar har varit en favortidag, på flera sätt. Bl.a har det varit bra TV på torsdagar. Men nu har flera favoritprogram korkat ihop sig på samma sändningstid. Då skulle man ju ha velat ha en TV med inbyggd video. Men det har jag ju inte. Får kolla om något program går i repris.


Nu mår alla hundar bra igen. Det är skönt när dom är glada. Kevin är så busig och väldigt kramig. Jag älskar när han är kramig. Kramiga hanhundar är så charmiga. Dom kräver inte (som tikarna gör) dom ber snällt och gentlemannamässigt om att blir kelande med. Kevin älskar att bli kliad alledeles i slutet av ryggen, framför svansen. Haqn kråmar och ålar och slårihop tänkerna i luften i rena lyckan. Men slutan man kommer en tass på armen och en bedjande bliclk. Det kan man ju inte motstå. Älskar min Kevin!

Och Bonnie och Zizi (ibland, när hon är snäll och inte busar, kissar inne och river ned allt....)


Hörde att det går så kallad "kennelhosta" bland hundar i Helsingborg. Det är inget som är specifikt för kennlar. Det är en smittsam förkylning som kan drabba alla hundar. Det yttrrar sig ofta som hosta och låter som om hunden har satt i halsen. Ofta upptäcker man det i samband med mat och tror då att dom satt i halsen. Om du upptäcker det åk inte till veterinären. Det går över utan åtgärd på en vecka, precis som med våra egna förkylningar. Det är en vanlig åkomma på höst/vinter. Vissa hundar kan få feber ett par dagar, men de flesta blir bara lite hostiga ett par dagar. Men man bör inte låta hostande hundar hälsa på andra hundar under 14 dagar. Har man fler hundar är det inte säkert att alla drabbas, men man bör hålla alla sina hundar i lite hemma ändå och inte gå på kurs eller delta i andra hundevenemang där dom kan bli smittade, eller smitta andra. Kan i alla fall vara bra att veta vad det är om din hund drabbas. De flesta hundar som är vaccinerade, har också att vaccinationsskydd mot kennelhosta. Ytterligare en anledning att kolla när hunden vaccinerades senast och gärna förnya den varje år.

Även avmaskning har jag pratat om tidigare. Avmaska din hund vår och höst. Milbemax är ett bra preparat som finns på Apoteket.

 

Av Susanne Andersson - 28 november 2014 21:30

Brrrr! Nu var det dags för både mössa och vantar. Var bara 2C i morse och råkallt. Men man får ju inte klaga. Om kylan börjar i december har man ju verkligen inget att gnälla över. Men nu mera kommer ju vintern i februari. Pannan slår på när det är 3C tror jag.
Så det blev varmt i köket och i badrummet. För de elementen går inte att stänga av.

Vaknade med ryggskott, glömde laptopen hemma. Så det blev lite sortering, möblering av ett annat rum (ja jag är allt-i-allo) vilket ju var super för mitt ryggskott (!) bestämde mig för att jobba hemma på eftermiddagen.
Så kunde hundarna få gå härliga lunchpromenader och busa och leka lite på ängen. Jag mår bättre själv när jag får ge hundarna ordentligt med tid på lunchen. Hatar när jag måste skynda skynda och inte hinner ge hundarna den tid de så väl behöver.
Att få se dom rusa och skutta på fältet och sedan komma med viftande svans för att hämta en godis. Då mår jag bra. Idag fick jag den tiden, innan det var dags att öppna jobbdatorn.

Vad är Black Friday? Något amerikanskt påhitt från handeln. Något om att julhandeln börjar och intäckterna hos handlarna går från red (minus) till black (plus). I alla fall var det många butiker som hade rea idag. Jag har ju inga julklappar att köpa. Ganska skönt att slippa slåss med alla.

Fick idag besked från Zizis uppfödare att man tydligen använt fel blankett när man ansökte om Zizis exportstamtavla. Så nu får man skicka in en ny blankett. Hm, så får jag väl vänta några månader till på hennes stamtavla. Kanske den kommer lagom till sommarens utställningar.

Dessutom fick jag ett mail från en annan del av Ryssland. Som meddelade att, trots att jag redan skickat in två bekräftelser från SKK på Bonnies och Kevins svenska championat, kräver man nu ett diplom (?) För oss är ju diplomen (som man kan beställa för en extra kostnad) lite grädde på moset. Men ryssarna vill ha bling bling, så jag får beställa diplom. Vi får se hur det går. Någon gång ska vi väl få ut våra championat.

Nu tar vi lite helg.
Dagens bild är nördarna Bonnie och Zizi i kökssoffan.

Av Susanne Andersson - 26 november 2014 08:06

Jag får ofta höra från valpköpare och andra, "..min hund äter allt den ser på marken". Det gäller ofta valpar och unga hundar. Ja, dom är nyfikna och vill lukta och smaka, precis som små barn. Hundägaren säger att det finns inget som hjälper. Jo, det är klart det gör, man håller i kopplet! Men om man har ett flex-koppel (dom borde vara förbjudna) och låter hunden gå vind för våg,så gör den som den vill. Om man har den i ett vanligt koppel och ändå låter den göra som den vill, så äter hunden på det den hittar. Företrädesvis vita saker på marken. Så det allra bästa sättet att undvika detta betende är att ta komando över promenaden. Korta kopplet så att du håller 30-50 cm från hunden (beroende på hund). Då kan du kontrollera att hunden går vid din sida och den ska inte kunna få ned huvudet i marken. Så det handlar inte om din hund så mycket som att du ska ta kontrollen. Lär valpen och den unga hunden att gå ordentligt i koppel, så slipper du problemet. Hundar som tillåts göra som dom vill, gör också det. Nej, dom behöver inte alls nosa hela tiden. Det gör dom för att dom tillåts göra det. Det kan låta enklare sagt än gjort, men prova får du se. Kanske lyckas du intedirekt, men träna på. Jag har ju också haft några valpar och unga hundar genom åren att träna på, så att jag vet att det fungerar. Och DU, glöm inte berömmet när hunden går fint.

Av Susanne Andersson - 25 november 2014 23:46

En sådan härlig dag, på ett sätt. Såg ni den idag? Den ständigt frånvarande solen menar jag. Den lyste över Helsingborg hela dagen. Ljuvligt! Genast mår man bättre. Och med vårt varma väder i söder så är det toppen. För hur ofta får har vi haft 10C den 25 november?

Hundarna fick rasa runt lösa på ängen. Dom älskar det! Full fart åt ena hållet och så full fart åt andra hållet. Inkallningar med godis ingår alltid. Dom vänder nästan i luften. Bra att träna på det, för rätt som det är kommer en kanin eller en katt. Då är det bra att ha pli på sina jyckar. Ja, nu ska det erkännas att jag inte vet om dom skulle komma på inkallning om det kom en katt. För det har inte dykt upp något. Men det är ju därför man tränar hundarna. Det är i alla fall större chans att dom stannar om man tränar. Nu börjar det bli mycket som ska tränas. Zizi måste träna på allt hon lär sig på valpkursen. Samt att alla får träna på att stå och gå ordentlig. Jaja, det är inte alls så enkelt. Idag dök det upp en 'tanta' med en ilket skällande (klippt dvärghund förstås! Fördomar, jag..?) från ingenstans just som Kevin och jag tränade på att stå kvar. Det var väl den där idioten som skällde på mig på busshållplatsen förra veckan. Nu for den igång och vrålade så fort den såg oss. Det gick ju inte att få Kevin att stå still då. Hundrackar'n stod två meter framför honom, så vi kunde inte gå iväg heller. Vi stod bara kvar och till slut gick hon iväg med sin otrevliga hund. Och vi kunde gå vidare på vär promenad.

Kul med allt julpynt i fönstren. Jo här börjar man julpynta en vecka innan 1:a advent. Det beror på att fiskeläget Råå har sin skyltsöndag en vecka tidigare. För att inte krocka med den traditionella i Helsingborg. Därför kör många familjer med "Råå-tid" och pyntar i fönstren redan nu. Det är kul att gå på kvällspromenad sedan och kika och se hur folk har det. Kanske fina julgardiner eller en fin ljusstake.

Dagens bild tog jag i Lund igår. Ett vackert dekoretat skyltfönster, med staden som reflekteras i rutan

Av Susanne Andersson - 23 november 2014 22:34

Hundar badade, hundar trimmade och alla klor filade. Zizi har så sträv päls att hon är helt torr när hon skakat av sig efter duschen. Fast hon fick bli lite fönad ändå. För att träna på det och för att få benhåren helt torra. Med så sträv päls behöver man lite balsam. Annars är risk att håren bryts av. Så jag har lite balsam i benhår och skägg/lugg. Härligt med rena och väldoftande hundar.

Bonnie är så sur på Zizi och försitter inga chanser att nypa till henne. Anledningen är att Zizi slutat löpa och nu behöver sättas på plats i hierarkin igen. Bonnie vill åter bli husets hundchef igen. Zizi tar det med ro, hon har full respekt för Bonnie. Så det hela är mer ett spel för galleriet.

Jag hörde på TV att vi bara haft 2 timmar sol i november. Så man uppmanades att försöka vara ute mitt på dagen. Tänk vilken tur vi har, vi som är hundägare. För vi får vara ute flera gånger om dagen.

De flesta av oss i alla fall. Men jag blir förvånad över hur många som lämnar sin hund hela dagen. Flera av mina arbetskollegor gör det. Trots att jag försöker säga att det inte är ok att lämna hunden hela dagen. Men varje gång får man höra dena bortförklaringen efter den andra. 'Hunden är gammal' eller 'hunden sover ändå', eller värst är 'hunden är van vid att vara ensam'. Vidrigt!

Hundar är flockdjur. De mår inte bra om de är ensamma utan behöver träffa både människor och andra hundar. Det är viktigt att dom aktiveras flera timmar om dagen. Det är inte ok att låta hunden att vara ensam under en hel dag och inte bli rastad eller på annat sätt aktiverad förrän fram mot kvällen.

Det får bli en härlig strandbild idag också. Måste bara få njuta av vackra blåa hav när det är så grått här hemma.

Av Susanne Andersson - 22 november 2014 13:46


Nationella nyheter på TV/radio börjar bli som Facebook. Man måste berätta en massa onödig information. För vem bryr sig om Zlatan spelade när hans franska lag spelade sin senaste match? Det måste ju inte alla behöva veta. Facebook är ju sanslöst när det gäller onödig information. Vi klagar på att ungdomar är själviska. Jo det är dom säkert. Men vuxna är minst lika själviska, när det gäller sociala medier. Om du har Facebook så kolla i dina 20 senaste inlägg, hur många som faktiskt var intressanta. Säkert bara en en eller två.


En arbetskollega har just kommit hem från två veckors semester i Malaysia. Långa vita sandstränder, bungalows på styltor i vattnet, kristallklart 30-gradigt vatten och en riktigt härlig drömsemester. När man hör det så infinner sig en längran söder ut. Jag skulle lätt kunna flytta söderut såhär års. Eftersom jag inte heller är speciellt jultraditionell av mig skulle jag kunna tillbringa julen vid Medelhavet. Ja, det får jag nog planera in nästa år.

Jag berättade om en bil jag skulle åka och titra på hos en arbetskollegas ex, En Volvo kombi som bara gått ca 4000 mil, men som stått oanvänd länge. Nu fick jag besked att bilen precis sålts till en polack för 3000:-. Polacken skulle exportera den och sälja den i Polen. Suck! Det finns ingen rättvisa. Bara att leta vidare,

Dagens foto är en längtan aefter semester. För visst ser det magiskt ut med sitt klara vatten. Alla kan ju inte åka till Malaysia, men vi kan njuta av foton därifrån.



 

Av Susanne Andersson - 21 november 2014 14:32

Nu har Kevin och Zizi somnat i var sin korg i hallen, medan Bonnie och jag sitter i kökssoffan. Vi har en ledig dag. En resa blev uppskjuten, men jag behöll min semesterdag. Skönt med en ledig dag ibland. Så förtst lite sovmorgon och långpromenader med hundarna.


Sedan tog Zizi och jag bussen in till Helsingborg. Där har vi vandrat runt på gatorna och fönstershoppat. Jo, vi har var inne på ett par ställen, där jag vet att det är ok att ha hund. Bl.a på Lakritsbutiken, där vi handlade lite mysigt godis. Och så var vi inne på Granit, som jag tycker har en del kul saker. En del nya butiker i stan hade det kommit, sedan jag var där senast. Nu höll man som bäst på att julpynta och hänga upp girlanger mellan husen och på träden. Det blir så fint. Helsingborgs stad är väldsigt bra på att pynta stadens gator och torg, året om faktiskt. Det är fint till jul, under januari är det machaller i Stadsparken och till påsk blir det påskris och sedan kommer det upp stora fat med blommor på våren och ...ja, ni fattar. Det är lite trevligt att staden bjuder på lite färgprakt året om. Bjuder och bjuder, det är vi som bor här säkert med och betalar. Men det gör gärna jag.


Nu har Zizi åkt buss så mycket att det inte bekymrar henne ett dugg och inte att gå på stan heller. Men mötande hundar aktar hon sig för. Tills vi mötte en lika gammal terriervalp (annan ras) Den tyckte hon var lite kul, för han var stilla och nosade lugnt och fint, som en riktig gentleman. Efteratt ha promenerat  någon timme köpte vi med oss en Thai-box från ett Wokställe och tog bussen hem. Nu har alla ätit lunch och jag måste erkänna att det skulle vara mysigt med tupplur nu. Men det är nog bäst att ta tag i dagen. Någon hund ska jag väl hinna trimma innan det blir mörkt. Hoppas att det blir lite sol under helgen. Det har varit grått så länge nu att man glömt hur solen ser ut.

Ha en trevlig helg alla bloggläsare!

Jag kör en reprisbild igen! Eftersom Bonnie just nu ligger precis likadant i kökssoffan som på den här bilden.

 


Av Susanne Andersson - 19 november 2014 08:58

Ibland blir det lite ebb i hjärnan och det finns inte just något att blogga om. Det har ju inte hindrat mig förut, tänker ni. Nej, så kan ju vara, att man bara bladdrar på ändå. Men nu tycker jag att allt bara har rullat på och inget särskilt händer.


Igår hände konstiga saker med bussarna. På morgonbussen krånglade dörrarna, så vi höll på att aldrig komma iväg från hållplatsen. På lunchen var bussen 20 min försenad efter att ha stått i kö efter en olycka. Det gjorde att jag kom försent till ett möte på jobbet. Och på kvällsbussen fick vi göra en riktig utflykt, efter en olycka utmed vår färdväg. Så bussen fick köra tillbaks och runt ett annat håll. Det tog en dryg halvtimme extra hem. Ja, det är väl vad som händer i mitt liv.


Har ni också märkt att mailboxen ofta fylls av konstiga s.k spam? Dom är rätt kluriga en del. Jag öppnar inte när det står att det är från Telia och "...du får pengar i retur..". För det skulle ju inte Telia skicka ut. Eller "...pris för du har deltagit i vår undersökning...", från ICA. Nej, öppnas inte. I maj/juni kommer ofta mail som sägs vara från Skatteverket, där den talar om att man får tillbaks på skatten. Nej, det skulle ju Skatteverket aldrig skicka ut. Man får tänka lite logiskt. Om man läser på ärenderaden och sedan bara öppnar de mail verkar rimliga och som kommer från kända personer eller företag. För spam kan vara behäftade med virus som kan förstöra din dator. Men jag kan förstå att folk blir lurade.


Lite utställningsplanering hade varit kul nu. Har inte ställt ut en enda gång i år, av olika orsaker. Men har fortfarande inte fått Zizis registreringsbevis. Så hon kan inte börja tävla ännu på ett tag.

Att det ska ta en sådan tid! Hon är snart 9 månader och jag sa till uppfödaren att registrera henne när hon var 4 veckor gammal. Just för att det skulle ta sådan tid. Men nu har det väl gått över förväntan.

Bara att vänta, för det är ju inte mycket att göra åt. Och inte så mycket att åka på så här års heller. Så vi väntar kanske lite till.


Tanken var att jag skulle åka ned och hälsa på valpen Oscar i Berlin nu till helgen. Men av olika orsaker blir den resan inte av. Lite trist för det hade varit kul, men det får bli en annan gång.

Förra året var jag nere och gick bl.a runt i slottsparken i Potsdam. Jag är lite slottstokig och älskade verkligen Potsdam. Nu har jag en sådan tur att Oscars husse faktiskt är guide i slottsparken. Så det får bli en guidad tur nästa gång.

Bilder från mitt besök där förra året. Det finns 7 slott i parken. Här är fr.v Nya slottet, Sansouci och Kinapaviljongen

     






Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards