Direktlänk till inlägg 3 augusti 2014

Skitstöveln

Av Susanne Andersson - 3 augusti 2014 12:01

Usch vad folk kan vara hemska. Blev så upprörd att det tog timmar att lugna ner mig. Igår eftermiddag tog jag Kevin på en runda runt idrottsplasen. Fortfarande mycket folk och hög ljudnivå på Eskils Cupen. Gick förbi ett gäng supporters till en match, där en dam sa "Oh, en likadan hund som min, för visst är det en Foxterrier?" "Nej", sa jag. "Oh, då är det en Airedale?" Jag upplyste damen om att det var en Lakeland. (Om man har en Foxterrier borde man se att Kevin inte är av samma ras.) Gick vidare och så plötsligt bakom en soptunna skymtade jag en uppbunden hund som såg ut som en äldre klippt terrier. En Welshterrier? Mycket svagt kunde man tyda olika färger, alltså en klippt Foxterrier. Hunden var väldigt gammal och stod rakt upp och ned och skakade våldsamt. Ingen filt, inget vatten, ingen ägare i närheten. Bara uppbunden i en flaggstång mitt ibland barn som sprang runt. Jag gick vidare till mattältet. Såg Charlotte Perelli passera förbi. Även våra sångstjärnor får vara "bara mamma" ibland. Är säkert skön avkoppling, hann jag tänka innan jag kände en hand på min axel. "står du i kön?" Jag hade tappat koncentrationen och missat att det nu var min tur i kön. Jag fick bara fram ett "oj, förlåt!" Och kunde konstatera att hon är vacker även i T-shirt och sommarkjol. Snart var jag tillbaks vid Foxterriern igen. Någon som satt på bänken intill gick fram till den skakande hunden och försökte få lite kontakt. Bara en tom blick, ett sänkt huvud. Han mådde inte bra. Det var inte varmt. Molnigt och lite blåsigt, men han kände sig säkert otrygg och övergiven. Fler kom fram och ett par funktionärer hade uppmärksammat den ensamma hunden. Enligt uppgift hade han stått uppbunden i flaggstången åtminstone en halvtimme. Då minns jag damen jag mött på andra sidan och tänkte gå tillbaks dit och höra om det var deras hund. Då kom plötsligt från ingenstans en lös dvärghund farande och kastade sig över Kevin, som gick i koppel. Den bet honom i bakbenet. Jag fick gå emellan och mota bort den lilla "moppen". Vem har en lös (ilsken) dvärghund på en idrottsplats bland 100-tals barn? Ännu en hund utan ägare? Till slut rusade den iväg och jag kunde fortsätta. Hittade damen och frågade pm det var hennes hund som stod bunden på andra sidan planen. Jo, det var det. "Gå och ta hand om honom då!!", sa jag kanske onödigt hårt. Men jag var rätt upprörd. Damen och hennes kaxige man ifrågasatte varför de skulle ta hand om sin hund. Jag förklarade att han inte såg ut att må bra, han skakar och är en gammal hund som borde tas omhand. Man binder inte den i en stolpe och ställer sig 150 därifrån. Dom sa att det var en väldigt gammal hund och att det var därför han skakade. "Så mycket större anledning att visa honom respekt då!", tyckte jag. Då började dom ifrågasätta om jag överhuvudtaget kunde något om hundar (!!) och tyckte fortfarande inte att dom gjort fel. "Bra, jag ska meddela alla som står därborta och är oroliga för ER hund, att han ägs av en skitstövel som inte bryr sig!", sa jag och gick därifrån. F-n, vissa ska inte ha hund!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards