Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Väntan....

Av Susanne Andersson - 16 oktober 2014 09:25

   Andra delen på handlerkursen. Roligt, men inte så lätt. Måste träna mycket. Bonnie är FÖR glad. Hon studsar mest omkring och viftar frenetiskt på svansen. Vi fick lära oss olika sätt att stanna och ställa upp fritt. Man tycker att man kan, eller i alla fall borde kunna efter massor av år i ringarna, men roligtatt märka att man kan bli ännu bättre. Hemma på träningen ser det bra ut, men på  kursen går det mestaåt pipsvängen. Starta, gå, stanna. Man ska få det att se snyggt ut, med "flow". Ett bra sätt är att titta på handlers på utställningar. Hur gör dom? Nu när man får konstruktiv kritik, så trillar 25-öringarna ned, en efter en. Kontakt, balans, tempo. Låter ju lätt, men mycket svårare att få till när man väl ska praktisera det själv. Mycket hemläxa till nästa gång. Tar nog med Kevin nästa gång. Han är inte så hysteriskt viftande hela tiden. Här är det ju handlern som tränar. Jag ska lära mig verktygen och kunna applicera det på vilken hund som helst. Sedan ska det bli spännande att se om det kommer att fungera när man kommer på utställning.


Ibland funderar jag över hur "flata" (läs mesiga) folk egentligen är. På bussen står man hellre i 20 min än säger till en dryg unge att flytta sin väska, eller ta ned fötterna från en tom stol. Det är väl bara att säga till, tycker jag. Eller alla hundägare som står och glor ut i tomma intet för att en hund vill nosa på en fläck i 10 min. Det skulle aldrig hända i min värld, något av det. Mina hundar bestämmer inte över mig på våra promenader. Det är till att gå fint vid sidan, tills jag säger "varsågod!". Då får dom gå och nosa, kissa eller vad dom behöver. Vi rör oss samtidigt framåt. Kevin stannar aldrig och pinkar på alla träd, det hinner han inte, då får han göra det i farten i så fall. Vi går normalt i rask promenadtakt, i koppel eller lösa på ängarna. Att stå och vänta på en hund som nosar, nej tack! Det där att man måste låta dom "läsa tidningen" är lika dumt som det låter. Hunden stannar, nosar, pinkar för att den tillåts göra det. Men det går alldeles utmärkt att ta kommandot över hunden och gå därifrån. Jag försöker GÅ promenader när vi är ute, det är viktigt att dom får röra på sig. Helst lösa, minst en gång per dag. Då kan man träna inkallning under tiden, vilket alltid är aktuellt. Även om hunden kan komma på inkallning så är det bra att träna på det. En "dvärghundsdam" berättade för mig att hennes uppfödare lärt henne att hunden måste pinka minst 13 gånger på en promenad innan den var "färdigpinkad". Det är ju precis lika korkat som det låter, vilket jag upplyste damen om. Hon såg mycket förnärmad ut när jag förklarade att hunden pinkade på varje träd för att hon lät honom göra det. Om hon lät honom pinka 1 gång eller 25 gånger spelar ingen roll. Hon trodde mig säkert inte. Hennes uppfödare har säkert (hoppas jag) sagt detta till sina valpköpare för att att få dom att gå lite längre än runt kvarteret. Något som kan vara svårt med dvärghundstanter. Dom tycker att det är roligare att stå och skvallra i ett hörn av gångbanan istället för att gå. Förklaringen är att hhunden pinkar 1 gång för att den är kissnödig, resten av gångerna är bara "markeringar" (kilroy was here, typ...) vilket ju är helt orelevant och därför går att avstyra. Jag kan informera om att även tikar pinkar på träd och stolpar ibland, särskilt i samband med löpperiod. Då är dom ranghöga och letar efter en partner. Då måste man märkas vilket enklast görs genom att pinka på andras "revir".


Så här kan det se ut när jag är på utställning. Nu på min handlerkurs får jag lära mig lite andra metoder. Inte titta ned på hunden, rak i ryggen, hålla in armen mot kroppen, så att hunden går närmare. Det ska bli kul att se om jag kan kunna göra bättre ifrån mig.



Susanne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards