Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Laddning saknas

Av Susanne Andersson - 16 oktober 2014 22:44

   Livet är en schlager, eller en potatis. Det är lite olika. Idag blev det potatis helt klart. Skulle åka till Lund i tjänsten på eftermiddagen. Tänkte att det tar sådan tid med tågen så jag hyr en elbil. Är ju med i en elbilspool. Sagt och gkort elbil bokad. Tur och retur Lund är ca 8 mil. En elbil ska gå 15-17 mil. Min stod på 12 mil när jag startade. Sedan räknar den ned och visar hur långt du kan köra på den laddning som finns. Stängde radio, AC och allt som tar laddning. Satte farthållaren på rekommenderade 90 km. När jag var framme i Lund stod det 4,1 mil kvar. Hm! Det går ju inte. Hittade på nätet att det fanns laddare i närheten. Då stod det 3,8. Ställde bilen på laddning och gick till närbelagna Satchmo's hundaffär. Där strosade jag runt och tittade på allt. Handlade lite. Tillbaka hos bilen igen visade den  4.1 Fick köra försiktigt på motorvägen men insåg snart att mer laddning behövdes. Laddstation i Löddeköpinge. Ok, men laddaren fungerade inte för den vara special till Teslabilar. Då kom en kille som visade sig jobba på Nissan (bilmärket) Mycket hjälpsam!! Ringde kollegor och frågade, rusade runt på flera ställen. Nej Skåne har inget väl utbyggt elnät. Kom en norrman med en Tesla, en otroligt lyxig elbil. Han berättade att Norge är föregångsland och har ett väl utbyggt nät för elbilar. Hans bil gick 50 mil på en laddning, även i full fart. 8 års garanti på batteriet. Men den kostar ett halvt hus. Han fulladdade sin bil medan vi stod och pratade, 15 min kanske. Jaja, det hjälpte ju inte mig. Fick till slut hjälp av en mack att dra en elkabel. Sedan fick jag sitta på det intilliggande hotellet och fika ett par timmar. Sedan körde jag lååååångsamt vidare och valde gamla vägen (kustvägen) för att kunna köra långsamt och spara batteri. När jag till slut efter många timmar närmade mig Helsinborg och var i höjd med Råå, slog mätaren över till 0 km kvar. Det var bara att hålla tummarna. Det gick bra, men tog 4 ggr längre än tåget. Nej, ingen mer elbil utanför stan. Vad hade hänt om den bara stannat på E6??

Nu blir det långpromenader med hundarna. Även om jag fick kalla in en granne som fick släppa ut dom. Det räcker ju inte att gå i trädgården. Men alla fick rusa lösa på ängen på lunchen. Dom jagade varann och hade jättekul. Nu ska vi gå en sväng i mörkret.


Min elbil. Vi är är inte riktigt kompisar längre....men som en parentes så ringde jag elbilsbolaget och sa att jag vägrade betala. Och efter att ha berättat min "story" så lovade dom att kreditera hyran av elbilen. Alltid något!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards