Direktlänk till inlägg 20 oktober 2014

Måndag igen

Av Susanne Andersson - 20 oktober 2014 09:44

Så har ytterligare en helg passerat och det är måndag igen. Vaknade till Eric Clapton och The Breeze på klockradion. Oh, man kan vakna sämre, bara att njuta av en underbar låt. Eric Clapton är min absoluta favorit, tröttnar aldrig på hans musik.


Lyssnar på en ljudbok som handlar om hur man blir ett geni. Ja, jag tänkte att det var dags att börja jobba på det nu (haha!) Boken handlar om vad som står bakom exeptionell framgång. Är det medfödd talang eller hård och medveten träning? Vad har Beatles och Bill Gates (Microsofts grundare) gemensamt? Enligt boken handlar det om tid. Tid att öva, öva, öva, öva... Bokens författare säger att det inte är en slump att vissa personer lyckas, de är bara mer målmedvetna än andra. Att Beatles blev så framgångsrika handlar om deras tid i Hamburg, där de fick spela 8 timmar om dagen, 7 dagar i veckan (öva, öva), Bill Gates satt i en källare som tonåring och övade på programmering, innan någon knappt visste vad det innebar (öva, öva). Vetenskapmän som fått Nobelpros i fysik har övat och övat för att hitta lösningar. Enligt boken måste man öva min 10.000 gånger för att ha en chans att bli bra. Det tar ca 10 år eller mer. Idrottsmän övar ju ständigt på sina sporter.


Detsamma gäller med hundar, det vet alla som arbetar med att träna hundar. Öva, öva för att få moment att sitta. Det är samma sak för utställningshundar, det är inte bara att gå in i ringen. Eller jo, det går naturligtvis, men resultatet blir kanske inte lika bra som om man övat. Därför övar jag varje dag med mina hundar. Gå, stanna, stå. Vi övar hemma i köket, i hallen, i trädgården, på promenaderna, överallt, hela tiden i olika miljöer.


Så nu vet ni, alla ni som tänker bli bäst i något. Det gäller att öva minst 10.000 gånger för att ha en chans. Puh!


I helgen har jag bara övat på att trimma. Alla hundarna har blivit trimmade och badade. Har fortfarande inte fått Zizis stamtavla, det tar sin lilla tid att få papper från Ryssland. Svenska Kennelklubben var i alla fall snälla och såg till att jag fick ett nytt dokument att skicka till RFK för att få ut Kevins och Bonnies championtitlar. Vi får se om det hjälper.


Hösten har påverkat trädens alla färgen nu. Tycker inte om att träden blir så kala, men fina färger.


     







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards