Direktlänk till inlägg 27 september 2014

Sant eller falskt?

Av Susanne Andersson - 27 september 2014 07:53

    Under veckan fick jag höra en sak som jag sedan funderat på rätt mycket sedan dess. Jag är inte så säker på att ni som läser bloggen kommer att tycka om det. Det handlar om tiggarna utanför våra affärer. Personen som berättade detta har själv varit den del av det hon berättar. Hon är del i ett filmteam (inom nyhetsmedia) som ska dokumentera tiggarnas situation i Helsingborg. Teamet har blivit tipsade om vissa saker som dom därför vill följa upp. Så teamet har följt (förföljt?) en kvinnlig tiggare för att se hur hon lever under en vecka. Det filmteamet får se kommer som en chock, även för dom. Damen ifråga reser sig från sin plats utanför entrén till ett supermarket och stapplar på kryckor bortöver. Man ser henne gå bort till bortre delen av parkeringen, där öppna dörren till en bil (en Mercedes), slänga in kryckorna i baksätet, hoppa in i bilen och köra därifrån. Filmteamet följde efter. Under en vecka filmade teamet damen, som när hon inte satt utanför köpcentret som krympling, tillbringade tid med att gå på fik med sina vänner, då full frisk. Hon åt middagar på lyxiga restauranger och gick på disco och dansade. Inga problem med rörelserna där inte. Efter en veckas filmande konfronterade filmteamet damen och berättade att dom följt henne och filmat henne. Damen låtsades helt oförstående när de frågade varför hon satt och tiggde, när hon uppenbarligen kan leva lyxliv med Mercedes och krogliv. Ja, vad ska man säga?? Alla kanske inte alls lever det liv hon gör och de rumänska romer som kommit till Sverige och andra nordiska länder troligen är organiserade. Plötsligt dök dom upp och började tigga. Man kan få se samma personer i Helsingborg, Göteborg, Köpenhamn. Min egen uppfattning är att det finns en organisation. Det är ju konstigt att de hemlösa som finns och har funnits i Helsingborg, inte sitter på gatan och tigger. De säljer sin tidning och uppträder på ett annat sätt. Undrar vad dom tycker om romerna? Ja, du vet ju inte om den du lägger en slant till utanför affären har en Mercedes runt hörnet eller inte. Men det tål ju att funderas på.


Som jag nämnde i förra bloggen, en vecka har gått sedan Sudden flyttade från oss till Malmköping. Lite tomt blev det allt, men samtidigt måste jag notera att ingenting har försvunnit heller. Alla saker ligger på plats, även om det är fel plats. Zizi förlorade en lekkompis och har lugnat ned sig. Nu får hon aktivera sig själv. Det är ju i och för sig positivt. Hon får beröm varje gång hon är lugn. En uppskruvad hund får beröm när den är lugn, så lär den sig att eftersträva ett lugn. Det går bra inne, men så fort vi kommer ut startar 'raketmotorn' igen. Vi tränar på att gå fint i koppel, möta andra hundar och allt annan som man tränar valpar på. Hon är så ouppfostrad från start att det kvävs mycket träning. Något man normalt redan tränad små valpar med, innan dom åker till sina ny hem. Era hundar har ju redan från uppfödaren fått lära sig det sociala spelet med människor. Man har blivit borstad, fått klorna klippta, kanske tränat lite i koppel, lite inkallningsträning och att människor är fantastiska. Alla valpar kastar sig ju (i regel) fram till alla de möter. Inget av det här har Zizi med sig från sin uppfödare. Allt måste tränas in från början. Det är betydligt lättare att träna en liten valp, än en på 6 månader, men visst går det. Tar bara lite längre tid. Nu när Sudden åkt har jag bara en valp att träna. Det känns bra att kunna ge Zizi all den träningstid hon så väl behöver. Kevin och Bonnie är också en del i träningen. Dom kan vara stöd i många situationer. Sedan kan dom stjälpa också tyvärr, men det får man ta. Som jag nämnt innan så åker vi till Göteborg på Lakelandträff i morgon. Zizi får åka med och träffa alla, det ska bli roligt.

Ha en trevlig helg!!


Så här kanske man kan sammanfatta Zizis situation...

    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards