Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Susanne Andersson - 17 januari 2015 16:29

Dagen då solen kom tillbaks. Vilket ju var väldigt välkommet, måste jag säga. Tror inte att jag sett den sedan julafton eller där någonstans. Sedan dess har det varit ett gräsligt väder, med mycket regn och blåst. Men man blir så glad av solen.


Lånade en elbil på förmiddagen för en inköpstur. Färden gick bl.a till hundaffären för lite hundmat, det går ju alltid åt. Sedan behöves ett nytt halsband till Zizi. Har i många år haft mjuka ställbara halsband till mina hundar. Dom är väldigt bra, men Zizis har töjt sig. Vilket gör att man måste korta det varje gång man går ut. Ändå brukar hon backa ur sitt halsband ibland. Flera hundägare i Bårslöv har förfasats när Zizi har kommit lös. Men jag vet att hon kommer när jag ropar (i regel) så jag har aldig brytt mig. Så idag fick det bli ett halvstryp med kedja i ena änden. Är egentligen inte förtjust i halvstryp, just för att kedjan "arbetar" på en del av halsen som man inte vill ska få slitmärken av ett halsband. För oss som har utställningshundar är nämligen linjen mellan nacken och ryggen viktig, som en del av hundens silhuett. Inte så snyggt om det är ett hack mitt på, orsakat av ett halsband. Så jag får helt enket se upp och kolla så att halsbandet inte sliter på pälsen. I så fall får det bli ett vanligt läderhalsband istället.


Efter 2,5 timmes promenader i solen har jag och hundarna samlar ihop oss i kökssoffan.  En sen lunch och så har jag börjat läsa på min tidningshög. Jag har 25 tidningar som jag inte hunnit läsa ännu. Det är allt från hundtidningar, både svenska och utländska, Turistföreningens medlemstidning, Motormännens medlemstidning och det är Vi i Villa, tidningen Skåne, och ICAs tidning Buffé, samt ett antal inredningstidningar och reklamkataloger. Så har man lite att göra framöver. Jag har lite svårt att förhålla mig till att man skriver om allt från "den bästa maten till midsommarfesten", "julbuffén" och "hur du bäst skottar snö utan ryggskott". Hm, som sagt ligger jag liiite efter i läsningen. Man kanske skulle lägga undan några och läsa dom till midsommar eller nästa jul? Eller så får jag bara försöka komma igenom dom någon gång. En del sparas. Mest för att man tror att man ska läsa dom igen. Det kan vara bra att ha just DET numret, som handlade om just X, för det kan man ha nytta av. Eller hur! Det gör man ju aldrig. Precis som alla recept som ligger i kökslådan och aldrig kommer upp darifrån. Jag spar nog alla recept ur Buffé, men gör sällan något åt det sedan. Bra att ha!


Hm! Påminner mig om att det är dags att börja rensa i garderoben. Det som man inte haft behöver man ju inte spara. Inte troligt att man kommer att använda det i framtiden heller. Jo, ibland hittar man den där älsklingströjan som man saknat. Kanske låg den bara inte där den borde och kan nu komma till nytta igen. Alla strumpor som saknar en motsvarighet efter åtskilliga tvättar. Bara att slänga och köpa nya. Alla vantar, mössor och halsdukar som man sparat på en hylla. Alla behöver ju inte sparas. Och så skohyllan. Den är svår! Men eftersom jag vet att vissa skor inte är riktigt täta när det regnar, så kan ju dom åka först. Och dom där "dansskorna" som man inte använt på 10 år....dom åker också. Skönt, nu fick man lite gjort idag! Nu kan man med gott samvete sätta på en stor kopp te, göra några varma mackor och parkera sig framför TVn. Det skulle finnas fler lördagar i veckan. I morgon får bli en trimdag. Kanske dags att bada gänget också. Nybadade hundar doftar gott i sängen.

Trevlig helg!


Några ungdomar hade roat sig med att måla bänken på min hållplats. Fint tyckte jag, kul med lite färg. Visst fanns det resenärer som muttrade. Men hellre en röd soffa än fult klotter, som många andra hållplatser har. Visst är det trist att det klottras och förstörs, då kan man inte klaga när någon faktiskt gör lite fint.

 

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards