Alla inlägg den 7 december 2014

Av Susanne Andersson - 7 december 2014 18:23

Alltså ibland kan man undra över samtal. Stod vid en busshållplats idag. Värsta regnvädret så ingen väntade, mer än jag. Så kom en mamma med två busiga små barn i 4-5 års åldern. Efter en stund säger mamman till mig: " Vad heter det på svenska när man klipper pojkar, du vet..? Jag fattade inget, hon fortsatte " du vet när man klipper snoppen av dom." Min första tanke var VA! Vad pratar hon om!! Jaha, omskärelse.
Just det sa hon. Hon hade varit med sonen i Danmark för att få det gjort.
Ok sa jag. Vi tillåter inte det i Sverige och vi tycker att det är fel. Då skrattade hon bara. För henne var set inget konstigt alls. Och tyckte att det var konstigt att vi inte gjorde set på svenska pojkar. Men gör man inte det på små barn, sa jag. Jo, sa hon i mitt hemland innan pojken är 40 dagar. Då känner dom inget vet du., säger hon väldigt övertygande. Jag börjar tänka på den tid då vi kuperade svansar på vissa raser, bl.a terriers. Det skulle göras inom 3 dygn. Och den här grabben var ju 4 år! "Tycker du att han ska vara hemma från dagis? Han blöder fortfarande". Ungen for runt som ett torrt skinn och verkade inte ha ont direkt. Mamman hade dåligt samvete att hon behövde släpa medungarna ut i värsta busvädret, men hon måste handla. Säkert i någon arabisk affär, för dom har en ICA i området hon bor.
Ja, vad ska jag säga? Hur ska jag kunna råda henne om hennes nyligen omskurne son ska gå till dagis eller inte. Vad jag sa? Att ungen skulle få gå på dagis (han hade energi för tre) men att hon skulle berätta för dagis.
Inte vet jag hur det går, men förfärligt är det. Om vi förbjuder omsärekse så åker dom till Danmark. Inte skulle något stoppa deras förfärliga traditioner. Stackars barn!!

Här en bild på riktig tomtelycka! Smög fram och fotade ett tomtefyllt uterum. Där fanns säker ett 50-tal tomtar i olika storlek och form.

 

Av Susanne Andersson - 7 december 2014 09:33

Just nu skäms jag över att vara svensk. Att vara en del av allt oseriöst politiskt käbbel. Nu tjafsar man om en budget som man säkert skulle kunnat kompromissa om. Istället utlyser man ett nyval. Vad kostar inte det? Ett val drar på sig enorma kostnader. Något som säkert inte ingick i den budget partierna lade fram. Så får man bara hoppas att sveriges befolkning inte röstar lika tokigt igen. Eller kanske skulle alla rösta på SD, så får vi se om dom överlever en vecka? Nej, nu gäller det att tänka på vad man gör. Inte rösta på SD. Man får inte glömma att det bara är unga pojkar som styr partiet. Unga pojkar som bara för några år sedan gick på stan och röjde och skrålade fascistiska hejaramsor. Dom är inte torra bakom öronen ännu. Sedan tycker jag at FI kan följa SD ut ur politiken. Finns inget vettig förklaring till ett feministiskt parti. Är det inte diskriminering? Skit samma! Jag vet hur jag ska rösta och poströstar så fort det går. Så är man av med det och kan sluta lyssa på tugget som fyller media innan valet.

Idag ska jag åka intill Helsingborg. Rufus ska få lite pälsvård, så att han blir fin till jul. Sedan blir det kanske det blir en gemensam promenad.
I eftermiddag blir det veckans trimning, med de nya trimknivarna.

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards