Direktlänk till inlägg 2 januari 2015

Håll i hatten...

Av Susanne Andersson - 2 januari 2015 15:48

Götapetter vad det blåser hos oss idag. På förmiddagen piskade regnet mot rutorna och det vrålade i träden. Det var lite läskigt att gå faktiskt. Eller gå och gå..., man åkte runt som en vante i vindarna. Tur att hundarna har lite tyngd, en liten hund hade nog flygit runt. Så plötsligt kom solen igen och vindarna lugnade ned sig igen. Visst blåser det fortfarande, men inte lika mycket. Det stor i lokaltidningen att man mätt upp vindar på 25 m/s- Det är ju mycket. En stor julgran hade rasat inne i Helsingborg där jag tog bussen hem. Men annars såg jag inget särskilt.

Mötte en granne som skulle åka till Köpenhamn och funderade på om färjorna gick idag. Vi som bor i Helsingborg vet att enklaste och framförallt billigaste vägen (utan bil) till Köpenhamn eller Kastrup går med färja till Helsingör och Öresundståget på danska sidan. Det är halva priset. Dessutom kan man köpa komibiljetter på Scandlines, till Lousiana, Tivoli, Zoo, m.fl ställen. Då ingår entrén i biljetten (färja+tåg+entré) Att åka via Öresundsbron är både längre och dyrare för oss i NV Skåne. För den som kör bil är det 50 km kortare väg att ta färjan från Helsingborg och köra ned på danska sidan.


Jag var också inne i stan en sväng och handlade. Där fick man knuffa sig fram mellan tanter med rullator eller kundvagn. Det är nästan samma sak. Jag hatar verkligen att handla när alla måste hänga äver en kundvagn och täppa till alla gångar. För sedan står dom bara där, inget händer och man får be att dom flytta på sig så att vi andra kommer fram. Så tröstlöst. Fasen, när jag blir pensionär ska jag också stå och hänga på en kundvagn och stoppa upp för alla andra. Helst vid 12-tiden, då alla som jobbar har bråttom att fixa lite lunch. Men nu är kyl och frys fyllda igen.


Första var tanken att åka till jobbet några timmar. Men eftersom jag är ledig bestämde jag mig för att bara vara det. Kan jobba lite hemifrån istället. Köpte några märgben till hundarna när jag handlade. Först får dom knapra i cirka en halvtimme på färska märgben. Sedan kokar jag benen en halvtimme och så får hundarna tillbaks märgbenen igen. Alla mumsar nu i varsin vrå. Ikväll kommer jag att slänga benen igen. Jag vill inte ha halvtuggade märgben i sängar och soffor. Ett paket med tre märgben på ICA eller Coop kostar ca 10:- så det är ingen stor summa. Man kan köpa stora ben i hundaffären, men de små som jag köper räcker bra som sysselsättning till en Lakeland terrier.


Tittar du på Ivanhoe på Nyårsdagen? Vi är många som har den traditionen, Vi i Sverige är visst speciellt tradidtionsbundna till just Ivanhoe. För mig är den lika viktig som Kalle Anka    är på julafton. Trots att man vet precis hur det går kan man inte låta bli att se den år efter år.


Nej, nu sitter Kevin i bredvid mig i kökssoffan och slår med tassen på min arm. Han tycker att det är dags att gå ut och gå igen. Sedan blir det lite trimning i kväll, en är klar, två kvar...


En vacker vy från vår promenad. Ett ensamt träd vid Södergårds åkrar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards