Av Susanne Andersson - 2 augusti 2014 15:47

Eskils Cupen är en fotbollsturnering som just nu går av stapeln i Helsingborg, med omnejd (Bårslöv). Hela 697 lag spelar, med 11849 spelare i över 2000 matcher. Skulle tro att varenda fotbollsplan i närheten är uppbokad. Själv bor jag nära fotbollsplanen i Bårslöv och hör tydligt applåder och hejarop. Så jag tog Sudden med och gich dit. Bra träning för honom. Mycket väsen, folk skriker, applåderar och blåser i visselpipor och det är allmänt stojigt. Vi träffade en 16- veckors Jack Russell valp och dom blev genast vänner och lekte en stund. Sudden träffar ju bara vuxna hundar, så han blev överlycklig över att få leka med en jämngammal valp.
Så stod vi och tittade en stund. Konstaterade att här kunde man handla hamburgare, korv och glass. Det är ju nära och bra. Då kan jag äta lunch där i morgon. Eller bara gå och köpa en glass. Tänk, det finns fördelar med fotboll i alla fall.... Läste i Helsingborgs Dagblad att hotell och restauranger beredda på anstormningen och att priserna kan öka något med flit den här veckan. Det är inte ok, tycker jag. Har man satt ett pris så håller man sig till det, oavsett fotbollsturneringar eller ej.
I september kommer det att arrangeras ett Maratonlopp i centrala Helsingborg. Samma helg som vi vanligtvis har vår hundutställning på Sofiero. Nu fick hundarna flytta till Eslöv istället. Kan tänka mig att handlarna sätter om priserna igen då.

I alla fall blir man en trött liten valp när man varit på fotboll. Många intryck på en gång. Så Sudden somnade efter promenaden.

Av Susanne Andersson - 31 juli 2014 20:09

Ja det där med regn var överdrivet. Det kom inte mer än någon mm. Och idag var solen tillbaks. Åkte på en utflykt själv, utan hund. Skönt att bara gå och strosa för sig själv en stund. Åt en god lunch på en lite lyxig uteservering. Pasta med kyckling och champinjoner och en underbar krämig ostsås. Dyrt? Ja, men ibland får man unna sig lite. Och det var magiskt gott. Sedan lite fönstershopping på sta'n. Även om jag har tänkt handla något när jag åker hemifrån, så blir det oftast att jag kommer hem utan. När jag väl kommer in i en affär och ska välja något så blir jag alltid så anti och tröttnar på att shoppa. Men kul att gå och titta i fönstren....

Letar nu efter en väska, typ sportbag, i storlek max 50 lång, 30 bred och 20 hög. De jag hittar är för höga. Om någon har en liten mjuk bag som ska kunna rymma en liten hundvalp som ska flyga, får ni gärna tipsa mig.

Söta Sudden på dagens foto.

Av Susanne Andersson - 30 juli 2014 09:44

Äntligen kom regnet!! Inte mycket (än) bara lite lugnt stril. Luften är lättare att andas. Men jag tror att vi avstår från utflykter idag. Det får bli en städdag istället. Och så trimning av Kevin.

Igår kväll åkte jag och en granne till en badplats i Saxtorp, en bit söder ut. En damm med sötvatten. Förstör inte pälsarna så mycket, inbillar jag mig. Jag tog bara med Bonnie, så fick Kevin vara 'barnvakt' till Sudden. Grannen hade med 4 Golden retrievers. Retrievers är apporterande hundar. Som ska kunna simma ut och hämta upp (apportera) skjutna änder och leverera dom till jägaren. Dom här slängde sig i plurret direkt och hämtade snällt alla utslängda pinnar och bollar. Bonnie vägrade. Jag fick lyfta ut henne i vattnet och trots favoritpipen ville hon inte vara i vattnet. Det är så olika. Vissa av mina Lakelands har älskat att bada. Men inte Bonnie. Nästa gång får Sudden eller Kevin åka med istället. Vi hade i alla fall en trevlig stund i det ljumma vattnet. Vi lekte med grannens hundar och lät Bonnie vara på stranden.

Bus med mamma! Man tar en mamma, lägger henne på rygg och så nyper man henne i halsen. En kul lek.

Ven

Av Susanne Andersson - 29 juli 2014 14:45

Fortfarande högsommar Sudden och jag har varit på en härlig utflykt. Viktigt social träning. Idag har vi varit en tur till ön Ven. Bussen från Bårslöv till Råå. Där tog vi fiskebåten till Ven. Underbar båttur, vinden fläktade gott. Massor av barnfamiljer på båten och många barn som ville klappa på Sudden. Väl på Ven satt vi upp i en traktorvagn och åkte med till andra sidan ön. Att åka traktorvagn var också en upplevelse för Sudden. Det var både skumpigt och bullrigt och mycket folk. Bra träning. Så tillbringade vi en timme på stranden, tills traktorn kom tillbaks nästa gång. Och så åkte vi hem samma håll. Traktor, fiskebåt, buss. Alla våra transporter klickade precis överallt. Härlig båtresa med fiskebåtens mysiga "puttrande" och härliga vindar i solen. Nu sover den lille "hjälten" i skuggan. Och hans matte knoppar nog srrax i soffan, känns det som. Det är jobbigt att vara på utflykt i värmen.
Tyvärr glömde jag mobilen hemma, så inte ert enda foto från vår utflykt. Får bli ett från en av gårdagens bussturer. En sak är säker, att åka buss bekymrar honom inte längre.

Av Susanne Andersson - 28 juli 2014 21:24

Första semesterdagen och det känns som om man är i tropikerna. Undrar var det utlovade regnet tog vägen? Fortfarande hett som i hel... här. Känns som om man är i Brasilien eller andra tropiska ställen. Efter 14 dagar med 30C tror jag att jag ångrar mig. Väldigt hög luftfuktighet gör luften pressande. Nu är det lite väl mycket, även för mig.

I morse åkte Sudden och jag på den redan varma bussen till sta'n. Han skulle till veterinären för sin 12 -veckors vaccination. Sudden har inte varit ute i sta'n tidigare, men det gick bra. Fyra olika bussar och en liten promenad. Allt avklarat inom en timme. Sedan var vi trötta när vi kom hem. Sudden var väldigt törstig trots att jag hade vattenflaska med och han fick vatten hos veterinären. Tänk på att hundarna måste dricka mycket. Och drick ordentligt själv också, det är viktigt. Sitter nu ute och svalkar. Det är 'bara' 25C men känns svalt.

Har trimmat Sudden lite. Dragit av de längre stråna, så han har fått en kortare och mer Lakelandlik look. Sedan gäller det att fortsätta trimma kontinuerligt, så att valppälsen försvinner och den sträva pälsen kommer fram.

Av Susanne Andersson - 24 juli 2014 10:51

säger vi till Casper, Ruffe, Raja, Leo och min underbara Kevin, som alla fyller 3 år idag! Kevin blev lite grattad i morse, men vi ska gratta honom lite mer ikväll. Och så får han väl slippa att stå på trimbordet ikväll eftersom det är en speciell dag. Någon fördel ska man väl ha på sin födelsedag. Tre år sedan den förfärliga katastrofen i Oslo och på ön Utöja. Jag följde varje utsändning från valplådan och kommer nog alltid att minnas just den här kullen valpar lite speciellt. TVn gick dygnet runt med utsändningar och man kunde ingen annat göra än att titta och förfasa. Men idag är de vuxna hundar och jag hoppas att dom alla har givit sina ägare lika mycket glädje som jag fått av Kevin. När man tänker tillbaks på alla resor och olika aktiviteter vi har hunnit med, han och jag, blir man bara glad. Vi har tränat lydnad, tränat viltspår och gryt, samt rest många mil genom Europa tillsammans. Förhoppningsvis ska vi hinna resa många många mil till genom Europa och uppleva många roliga saker tillsammans.

Det är lite segt att jobba de sista dagarna före semestern. Tror alla känner lite likadant. Det är svårare att ta sig för något. Sedan bidrar det så klart att solen strålar och man vill ju hellre vara utomhus. Men eftersom det är lite svalare idag ("bara" 27C) så kanske vi kan gå en lite längre sväng i kväll. Det är hopplöst att gå med hundarna mitt på dagen, så det får bli en längre runda på kvällen, när det svalnat lite. Ja, för hundarnas skull, inte för min. Jag har inga problem med värmen.

Så måste jag ut och träna med Sudden. Han blev aldeles för "mammig" och fjompig när syskonen åkte. Han var en så tuff och frammåt kille från början. Sedan åkte Iza, hans "bundsförvant" och då blev han lite ensam. Men lyckades komma med i det andra syskongänget. Fast nu har ju alla dom också försvunnit, så nu är han ensam igen. Och nu har han blivit rädd för sin egen skugga. Bara att träna bort. Vi ska se till att han får sin 12-veckor vaccination bara, så att vi kan börja åka till sta'n. Där kan vi träna så att det räcker och blir över. Brorsan Oscar bor i Berlin, en betydligt större stad än Helsingborg och det går hur bra som helst. Oscar har alltid varit en cool kille. Det ska Sudden också bli.
Jo, jag kallade honom för Sladden först, för han är ett "sladdbarn", född några timmar efter de andra i kullen. Men så tyckte jag att det var rätt oförskämt att kalla honom det, så det fick bli Sudden. När han får ett eget hem så småningom kanske han får byta igen. Det brukar inte bekomma hundar att byta namn.

Idag blir det en söt bild på Suddens kullsyster Iza, som varit hemma hos sin andra farbror, Gusten och farmor Scottie på kennel Terrax och hälsat på. Foto: Berit Axelsson.

Av Susanne Andersson - 23 juli 2014 12:52

Lille Sudden traskar troget efter farbror Kevin. Utforskar varje del av trädgården. Mamma Bonnie håller koll. Valpen är lite vilsen utan sina syskon, men håller humöret uppe. Ibland leker han för sig själv, gör små hopp och skutt eller bara tuggar på en gren han hittar. Eller så ligger han bara i solen i trädgården.

Av Susanne Andersson - 22 juli 2014 21:44

Det fanns ett uttryck i min ungdom som hette "tio små negerpojkar", efter en bok av Agatha Christie. I dag hade man blivit anklagad som rasist. Men inte då I boken, en deckare, försvann dom, en efter en. Så det är egentligen bara ett uttryck för att någon försvinner.
Här hemma har nu de flesta valparna rest till sina nya hem. Kvar finns bara en liten kille. Därav uttrycket ovan, även om de bara var 5 st. Hoppas att Bonnie ska lugna ned sig och sluta vara en överbeskyddande "hönsmamma". Nu går det att ha dom ihop, för Kevin och bara en valp går bra.

Sista jobbveckan före semestern. Har hunnit med en hel del de här veckorna. Känns helt ok att gå på semester nu. Hoppas vädret håller, så att jag också kan hinna sola lite och njuta av det härliga vädret.