Direktlänk till inlägg 18 december 2014

Lite ditt och datt

Av Susanne Andersson - 18 december 2014 08:25

Just nu rusar tiden fram. Och med min nyvunna ledighet i mellandagarna är utbudet av dagar att hinna färdigt med jobb väldigt begränsat. Känner att jag inte hinner med alla göromål som måste göras innan. Så lite hemarbete får det bli ibland.


Jag har haft ett lån i en bank som jag betalt av varje månad. Inget stort lån, så jag har betalat några hundralappar per månad. Men så tänkte jag betala av resterande belopp nu innan årets slut. Jag började betala av mer än som stod på avin, månad efter månad. Men tyckte inte att lånet sjönk i takt med min inbetalning. Så igår ringde jag banken och frågade. ”Oj!” , sa den trevliga damen på kundtjänst. ”Dina pengar flyter bara runt på ett konto och betalar inte av lånet”. Nu visade sig att jag hade betalat av mitt lån för länge sedan. Hm! Så lånet avslutades på direkten och resterande summa överfördes till ett annat konto. Det kan man kalla "spar-konto"!!


Hörde ett roligt samtal på bussen. Två unga killar pratade om rasism och homofobi. Den ena hade väldigt bra koll på vad det handlade om. Den andra grabben hade absolut ingen koll alls. Blev lite förvånad över att han inte verkade veta vad rasism betydde. Men i alla fall. Den kunnige berättade för den okunnige, så gott det nu gick. Då frågar den okunnige sin kompis. ”Du, om man äter en negerboll, är man rasist då? Eller är det att säga negerboll som gör en till rasist?”  Jösses!!


Gårdagens kvällspromenad med min vän Boldil och hennes tre Golden retrievers. Och så Bonnie och Zizi, som visade olikheterna mellan terriers och retrievers. Puh! Efter en timmes promenad släppte vi fyra stycken på ett fält. Det var mörkt, men alla hundar hade blink i sina halsband. Det var så kul att se alla ljus som rörde sig i mörkret. Dom hade verkligen jättekul och jagade varandra runt runt!! Efter en stund visslade Bodil i sin visselpipa och vad händer då? Två Lakeland terriers kommer springande fram till sin matte. (lydiga och vältränade!!) Men de två som skulle komma på sin mattes inkallning fortsatte skutta runt i mörkret. Till slut fick deras matte gå och hämta dom. Då stod dom med nosarna i varsitt sorkhål. Tur att inte mina grythundar hittade dom hålen. Golden är ju lite stora för sorkhål. En härlig kväll helt enkelt!


Nu börjar det ebba ut på mitt jobb. Fler och fler lärare försvinner. Två av mina arbetskamrater har slutat och jag kommer att sakna dom. Båda är norska faktiskt och lever ett annorlunda liv. Den ena flyttade med sin man och barn till Shanghai. Det låter så exotiskt. Den andra arbetar inom norska försvaret, men har varit hos oss ett år. Hon har varit på flera militära utlandstjänster och är otroligt intressant att prata med. Har varit i både Chad och Afghanistan under krig på båda platserna. Och att höra henne berätta om det är så spännande. Så nu ser jag fram emot en resa till Oslo i vår för att hälsa på. Jag som älskar båtar ska nog ta Oslobåten från Köpenhamn. Till Shanghai blir kanske svårare att ta sig för att hälsa på.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards