Direktlänk till inlägg 19 december 2014

Mer julmat.....

Av Susanne Andersson - 19 december 2014 17:22

Sitter i kökssoffan med en skummande julöl. Sämre kan man ju ha det! Jag varit på jullunch på jobbet och känner mig rätt däst. Mer sill, lax och Janssons Frestelse. Sedan kommer jag aldrig längre. Det där det efterrätt, som alltid ser så gott ut. Men dit kommer inte jag, proppmätt långt innan dess. Vi var ett '90-tal anställda som åt och minglade. Rektor höll tal och en duktig studentkör sjöng julsånger med egen touch. Alltid kul att träffa andra som man inte träffar varje dag. Men eftersom alla våra lärare försvunnit, så var vi bara tre administratörer från vår avdelning.
Men vi hade väldigt trevligt.

Sedan var jag och köpte hundmat. Ska pova lite med färskfoder. Flera av mina vänner har det och är så nöjda. Jag är alltid lite skepisk. Har provat så mycket under årens lopp. Men alltid gått tillbaks till ANF. Det mår mina hundar bäst av. Men nu har jag börjat blanda lite färskfoder i för att se om det fungerar. Pälsen är ju ofta det som reagerar på foderbyten. Vi får se. Jag vill ha en blank päls hela vägen. Inte vänta ett halvår på att en grå päls ska växa ut. För ofta blir dom grå av foderbyten. Och så måste dom håla hullet. Många torrfoder blir hundarna magra av. Det är ett medvetet val från tillverkaren. Då får man ge dubbla portioner för att bibehålla hull och musulatur. Vi får se hur det går med färskfodret Vom og Hundmat. Det enda jag ser som ett problem med färskfoder är att det blir krångligt att ha med på resor. Men hundarna älskar det och slickar rent matskålarna på nolltid. Mina hundar får 3 mål per dag. 1 dl torrfoder + 1 matsked färskfoder som blandas ned. Mums tycker hundarna. Nu ska jag successivt öka givan färskfoder och minska på torrfoder.
Vill du veta mer om det färskfoder jag provar, läs mer här. (http://www.vomoghundemat.se) många uppfödare använderdet. Och det är många hundaffärer som säljer det. Finns som kötbullar som är lätta att potionera. Eller som frysta korvar, som jan skivas i lagom 'korvskivor'.
Om man enbart ger färskfoder (som är ett hemfoder) så ska en Lakeland äta mellan 150-200 gr /dag. Det finns olika förpackningar och sorter att välja på. En korv på 500 gr kostar ca 20:- och som köttbullar strax över 30:-

Har fått en söt bild på Iza (Checkpoint Kiss Me Quick) som varit på trimmet.
Nyfriserad och fin till jul!!
Ägare och fotograf Berit Axelsson.

Trevlig helg!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards