Direktlänk till inlägg 22 december 2014

Mörkaste dagen

Av Susanne Andersson - 22 december 2014 09:51

Idag är egentligen den bästa dagen på året. Det kan ju låta löjligt, när regnet vräker ned utanför fönstret. Det är +10C och ösregn i Helsingborg, 2 dagar före julafton. Hur kan det vara årets bästa dag? Jo, för i dag vänder ljuset. Idag är årets mörkaste dag och sedan vänder ljuset och genast mår man lite bättre.


Är ensam på mitt jobb idag, alla andra har tagit semester. Känns lite tröstlöst, men någon måste ju jobba eftersom vi är en statlig myndighet. Dessutom har jag precis hur mycket som helst att göra. Jaha, men låt bli att blogga då, tänker ni. Jag ska, tänkte bara skicka en lite hälsning till er alla först.


Helgen gick i promenadernas tecken. Jag gick i 4,5 timme, sedan var jag helt slut. Hundarna fick både leka fritt och gå långpromenad. Vi gick långa sköna promenader på landet runt Södergård. Tänk att det faktiskt bara är 6 månader till Midsommar, då fälten runt Södergård översvämmas av röda, härliga, saftiga jordgubbar. Det gick jag och tänkte på när jag passerade jordgubbsfälten. Gick och tränade Zizi på att bara gå på grusvägen och inte ute på fälten vid sidan om vägen. Den ena var plöjd och rätt lerig och den andra var sådd med något. Men hon skulle naturligtvis ut på fältet med sådd hela tiden. Stanna, inkallning, beröm. Så gick hon en bit på vägen och så hoppade hon ut på fältet igen. Nej, jag tror inte att hon fattade, men vi får bara träna på. För henne är ett fält ett fält. Hon kan ju inte se skillnad på fält som hon får leka på och fält som hon inte får vara på. Jag vill bara att mina hundar ska lära sig att följa vägen vi går på, utan avvikelser. Så det blir att träna på. Bonnie och Kevin vet vad som gäller och håller sig på vägen. Så småningom kom vi till en hästgård med tre Islandshästar och en stor svart Frieserhäst. Alla hästarna tittade nyfiket när vi passerade deras hage. Ingen av mina hundar funderar så mycket över det, eftersom dom ofta får gå den här vägen förbi hästarna.


Det ser ut att fungera bra med färskfodret. Än så länge testár jag bara, men hundarna älskar det och verkar fungera med deras magar. Nu får dom lite mer än dom ska ha, eftersom jag ger både lite torrfoder och färskfoder. Det känns lite snålt att bara ge färskfoder. Så jag låter fortfarande torrfodret vara med i botten och så kör jag 50/50. Man rekommenderar att hundar ska äta ca 2% av sin vikt, vilket borde vara runt 160g för en Lakeland terrier. Men jag ger mina 200g/dag, så jag ligger lite högt. Tycker inte att 200g är så mycket och jag vill att hundarna ska bli mätta. Jag ska testa under någon månad nu och utvärdera det sedan. Jag har hört av uppfödarkollegor som börjat med färskfoder att deras hundar blivit kraftigare. Inte bara i hull, utan stabilare i kroppen. Om någon av er läsare har några erfarenheter av färskfoder så maila mig gärna. Är lite nyfiken på hur det fungerar ute i stugorna.


I morgon är det löneutbetalning och dagen före julafton. Tror ni att man blir ensam ute i affärerna då? Nej, det tror inte jag heller. Tycker att man kanske kunde få decemberlönen någon dag tidigare. Men då förlorar banken en massa ränta. För bankerna tjänar en massa pengar på våra lönekonton. Företagen skickar visst över lönerna till bankerna redan den 15:e. Sedan tjänar bankerna ränta på våra löner under 10 dagar, tills utbetalning sker. Det är därför man ska förhandla med sin bank om räntan på sitt konto, för att få bästa ränta. Det har jag i alla fall hört från en vän som arbetar på bank.


Sedan har jag ett tips till er som jobbar. Ett spartips faktiskt. Man ber sitt lönekontor i början av året att dra några hundralappar extra varje månad i skatt. Då blir det som ett osynligt sparkonto. För sedan får du tillbaks översskjutande skatt lagom till midsommar. Det blir en nätt summa + ränta, som kan vara trevligt att göra något roligt för. Kanske en semesterresa? För i och med att du aldrig får ut dessa pengar i lönekuvertet, så tänker du inte på att du sparar varje månad. Bra va'!!


Igår fick jag en trevlig hälsning från Sudden! Visst är han härlig!
Tack matte Ewa för hälsningen!!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Andersson - 5 februari 2015 18:03

Nu fortsätter bloggen på den här sidan: Nya bloggen finn på den här sidan - följ länken nedan:   https://checkpoint14.wordpress.com/   Välkommen dit! / Susanne ...

Av Susanne Andersson - 2 februari 2015 15:31

Nej, fy! Måndag morgon och 2 dm snö!! Det är ju ingen bra kombination i min värld. Båda får gärna försvinna, om jag fick bestämma. Var uppe tidigt och det var lite coolt att vara den som gick först och spårade liksom. Trots att  jag är totalt 'anti-s...

Av Susanne Andersson - 31 januari 2015 16:10

Ibland blir dagar inte riktigt som man tänkt sig. Idag blev en sådan dag. Fast egentligen hade jag väl inte tänkt att dagen skulle bli så speciell. Så kom jag på att jag behövde besöka en affär i Höör för att köpa en sak. Skickade ett sms till en vän...

Av Susanne Andersson - 24 januari 2015 15:42


Ingen felskrinvning för söndag, utan just snödag. Lite vitt på backen och snön yr. Kallt och bistert och inget väder jag gärna går ut i. Men har man hund så måste man. Önskar ibland att jag hade någon annan att skicka ut sådana här dagar. "Du kan väl...

Av Susanne Andersson - 22 januari 2015 23:36


Hur mycket energi kan det finnas i en liten hund? Dom är ju tokiga mina hundar. Dom älskar verkligen att vara ute. Idag testade jag hur länge dom skulle hålla igång. På lunchen fick alla tre följa med fälten. Dom jagade varandra och sprang i full far...

Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards