Alla inlägg under januari 2015

Av Susanne Andersson - 11 januari 2015 12:05

Så har vi haft besök av Egon. Han var lite väl "på" kan man väl säga utan att överdriva. Även om jagintemärkte så mycket hemma hoss oss. Höll mig inne framåt kvällen. Var ett ärende till köpcentret Väla på fm. Kul att bara gå och strosa och titta i affärer.
På Bårslövsbussen hem från sta'n var en resenär så full att han hade svårt att stå. Några vänner baxade in honom på bussen och satte fast honom i ett säte. Någon var tillkallad för att hämta upp honom vid hållplatsen i Bårslöv.. Efter många om och men åkte en av vännerna till slut med och höll koll på mannen. Vid hållplatsen i Bårslöv fick vännen + chauffören baxa av mannen, där frun mötte upp. Vilket bedrövligt liv.

Tog med hundarna ut på en vattensjuk äng. Det plaskade rejält om hundarna när dom sprang. Efter en halvtimme började regnet piska och vinden tog i ordentigt. Det var bara att försöja ta sig hem i blåsten. Torka alla hundar och ta en värmande dusch.

Bonnie är på ett sjuhelvetes humör. Hon morrar bara man tittar på henne. Det började redan i går morse vid "God Morgon-rutinerna". Eftersom Bonnie sover på min huvudkudde blev hon förnärmad och började morra redan när Kevin kom och gosade, som han brukar. Han skulle leka med Bonnie, men hon tände på alla cylindrarna. Dom rök ihop och jag hann precis undan med huvudet. Då lade sig Zizi också det hela. Sedan blev det cirkus. Tre hundar som slogs. Men det gick att dela dom snabbt. Så när jag åkte till Väla fick dom vara på var sitt håll, för säkerhets skull. Bonnie är fortfarade grinig, så hon får vara i en hage. Det fungerar bra, då kan hon ligga där och blänga surt för sig själv.



Av Susanne Andersson - 9 januari 2015 20:10

Äntligen fredag! Fast det gick ju fort, tack vare en kort vecka. Men det har varit fullt upp skulle man lugnt säga.

Idag tror jag att vädergudarna tävlade i Nordiska mästerskap i väder. För vilket jä**a väder, rent ut sagt! För idag har dom nog överträffat det mesta. Först bara blåst, så regn, mer blåst, mer regn, hagelstormar ett tag på lunchen. Så plötsligt dök solen upp! Men den försvann väldigt snabbt bakombblåsvarta moln. Så kom lite snöblandat regn, mer hagel och så regn igen. Och så blåst, blåst och mer blåst. Så där tro jag inte vädergudarna var riktigt överens.

Jag tittar ibland på ett TV- program som heter 'En plats på landet', ett engelskt program. Engelska familjer vill hitta nytt boende. Det kan vara en ny villa, eller flytta till landet eller utomlands. Så får man åka med på husvisningen liksom. Det är så kul att se alla fina hus. Man blir så sugen på ett hus på landet, tycker jag. Eller varför inte utomlands? Och så får maln lite inredningsideer. Hoppsan, tänker ni som varit hemma hos mig. Det har vi inte sett mycket av. Nej, så är det nog tyvärr. Men det hindrar ju inte att man kan imponeras av andras inredningstips.

Nej, nu blir det middag och sedan lite TV. På spåret (med favoriten Niklas Strömstedt), så Skavlan och så avslutar vi med Shetland.
Trevlig helg!

Av Susanne Andersson - 8 januari 2015 23:38

Här är man uppe först på morgonen. Vet inte vad som hänt med hundarna. Vaknade halv 8 (!) och alla hundar sover. Så går ju inte att ha det.

Men hundarna sover lugnare. Ingen är uppe och trampar på nätterna. Dom dricker inte så mycket heller, det kanske har positiv inverkan. Fördelar från färskfodret? Vet inte, men jag ser vissa skillnader.

En sen kvällspromenad med hela Goldengänget. Vi har pratat om en gemensam utställningsresa i höst. Sådant finns gott om tid att prata om under långa promenader.

Har hittat en bra engelsk serie på TV som handlar om nunnan Caris, som lever i slutet av 1300-talet. "En värld utan slut" heter serien. Tyvärr kom jag in i serien efter något avsnitt, men den är bra och välspelad, fast ruggigt otäck. Spännande att följa livet i klostret, i staden, på slagfälten och när pesten slår till. Brrr...!
Glöm nu inte Shetland i morgon (fredag) kl 22.00 på TV1.

Härligt med kort vecka. Man behöver kommai igång lite försiktigt efter all ledighet. Nu är det väl dags att ta ned julen igen.

Av Susanne Andersson - 8 januari 2015 00:16

Så var det dags att återgå till vardagen igen. Det var segt att komma upp efter att ha vänt på dygnet lite under helgerna. Jag fick gå upp själv i morse, de andra ville sova längre. Men det vara bara att släpa sig upp och gå ut

Zizi fick träna lite under sin promenad Man hinner inte så mycket, men lite är bättre än inget. Så fick det bli bus på lunchen. Ingen kan springa som Bonnie. In med svansen och så full fart. Varken Kevin eller Zizi hinner ikapp henne då, men dom får bra motion.
Alla mina skor + gummistövlarna måste läcka. För jag blir alltid blöt om fötterna när jag går på fälten. Så jag får ha ett par skor på förmiddagen och sår byta till ett torra par efter lunch. Kanske dags att shoppa lite.

Har ni också en eller ett par favoritfilmer? Sådana som ni kan se om och om igen, år efter år. Flera av mina favoriter har visats nu under helgerna. Och varje gång det ska börja en bra film så måste någon hund absolut gå ut. Undrar om dom djävlas för i land kan dom bara stå där i trädgården och titta. Kanske inte var så bråttom, när allt kom omkring?

Missa inte nya serien Shetland på TV1 på fredag kl. 22 (efter Skavlan) Serien bygger på Ann Cleeves böcker. Jag har varit på Shetland, det är en fantastisk ö. Och jag har läst böckerna. Nu ser hag fram emot TV-serien.

Det blir en repris idag. Men den passade så bra med dagen.

Av Susanne Andersson - 6 januari 2015 13:31

I morse var det fler än jag som tog sovmorgon hemma hos oss. Efter morgonens promenader försvann alla hundar. Dom hittades sedan ihopkurade bland kuddar och täcken.

Igår började Zizi och jag på my kurs. Vi kände redan flera deltagare, för de gick också valpkursen. Först repitition av det vi lärde oss på valpkursen och så ett flertal nya moment. Här går inte att ligga på latsidan, det gäller att träna varje dag. Innan kunde hundarna sitt, ligg och kontakt. Nu ska dom kunna stanna medan man går ifrån. Zizi är som en fjäder som hoppar upp, så fort man går ifrån henne. Så vi får träna mer på det. Hon är mer intresserad av de andra hundarna. Vi är inomhus, i en väl uppvärmd hall. Det är skönt så här års. Även om vi fortfarande har åtskilliga plusgrader.

Har ni märkt att det blivit ljusare på kvällarna? Inte så mycket ännu,bara 7-8 min/dag. Men nu går det fort och om bara ett par veckor kommer det att märkas. Snart kan man gå kvällspromenad i ljus igen.

Flera av mina vänner har frågat mig om färskfoder och vill prova det. Man ska fundera över en lämplig tidpunkt att byta. Alla foderbyten påverkar i regel pälsen. Hur vet du inte i förväg. Så har man en utställningshund ska man kanske inte byta på våren. Räkna att det kan ta 5-6 mån för pälsen att återhämta sig. Därför har jag inte bytt rakt av, utan ger just nu bara färskfoder som extra tillägg till hundarnas vanliga torrfoder. Men det är ett helfoder, tänkt att ge som enda foder. Så ska jag testa om det fungerar. Det finns ett flertal färskfoder att välja på, men jag tycker att norska Vom og Hundemat (www.vomoghundemat.se) är det bästa. VoH är också lätt att få tag på och finns på många ställen. Finns som frysta korvar och även som påsar med köttbullar. Bullarna är lätta att portionera och att förvara i frysen.
Prova och se vad din hund tycker.

Av Susanne Andersson - 4 januari 2015 10:07

Ojoj, hur kunde en jul- och nyårshelg gå så fort över. Är visserligen ledig några dagar till. Måste nog in till jobbet en stund i morgon i alla fall. Många saker som måste vara på plats när alla kommer tillbaka. Ni vet man knäpper med fingrarna så är det klart. Så verkar i alla fall lärare och studenter tro att saker och ting sker. Att någon behöver sitta i timmar och ladda in folk i olika administrativa system först, är det ingen som förstår. Bara en massa surmail från folk om att "JAG kommer inte åt system X, kan du fixa det NU". För det är ju bara JAG som gäller. Att svara på dessa enskilda mail tar tid ifrån det som skulle innebära att allt arbete blev klart och att ALLA kommer åt systemen. Så det är lika bra att åka och jobba, även om det är på en ledig dag.


I morgon ska Zizi och jag börja på ny lydnadskurs. Det ska bli spännande. Även om jag plötsligt insåg att hon nog behöver träna upp sina kunskaper från förra kursen. Nu är nog tanken att hon ska kunna en del saker som ingick i valpkursen. Kontaktövningar  och inkallning tränas ju i vardagen, varje dag. Men sitt och ligg är inte lika väl inövat. Så vi får kanske köra lite "brush up" innan kursen börjar i morgon. Försökte få med en granne med en ettårig Golden retriever som dom inte riktigt kan hantera. Men hussen tyckte att "det går så bra". Fast jag vet att hundens matte skadades i armen i somras för att hunden rycker så i kopplet. Jag försökte med att det är nyttigt för hundar att gå i skolan och den här hunden är värsta yrvädret. Men jag talade för döva öron, här behövdes ingen kurs. Helst skulle jag vilja skicka alla "idiothundar" i Bårslöv med vidhängande matte/husse på kurs, så att dom lär sig hantera sin bortskämda byrackor.


Vad är humor? Jag har ingen humor! Ingen nyhet för de som känner mig kanske, är ju rätt trist som person liksom. Men om jag säger att jag inte tycker humor är roligt då. Har liksom aldrig varit intresserad av humorprogram, tycker det mesta bara är töntigt och väldigt krystat. Ingen vän av Monty Python eller Faulty Towers eller andra s.k humorprogram. Svenska humorprogram på TV är helt värdelösa och jag byter direkt kanal om Robert Gustafsson eller Henrik Dorsin dyker upp i rutan. Värsta töntarna enligt mig och inget att ägna tid på. Inte heller program med bloopers, dvs videos med folk som ramlar,  trillar av stolen eller barn som slår sig. Men vissa engelska progam kan faktiskt vara roliga.  Så vad tycker jag är roligt då? Engelsk Stand up kan vara rätt kul, gillar bl.a Eddie Izzard. Annars kan man väl skratta ändå åt saker i vardagen. Det kan finns humor i andra sammanhang, det måste ju inte vara 30 min på TV proppat med krystade roligheter.


Hundarna har nu ätit färskfoder i någon vecka. Det går väldigt bra, dom äter med god aptit och verkar må utmärkt, men... Ett enda men är att hundarna nu har fått mer energi. Vet inte om jag vill ha mer energi, dom är rätt energiska innan. Så det krävs ordentliga promenader och helst en stunds bus och lek på ängarna för att göra av med allt överskott.


Jag kommer att byta ställe för bloggen. Ny adress blir: https://checkpoint14.wordpress.com/

Kommer att köra dubbelt ett litet tag, sedan blir det bara på Wordpress


Här är Bonnie och Zizi som pustar lite under leken  i morse. Man får passa på innan alla andra hundägare kommer ut. Nu ska snart Kevin få gå en långrunda på landet. Så får han busa på ängen i eftermiddag. Måste fördela lek och promenader under dagen. Det känns som det är ett halvtidsjobb att hålla igång alla tre. Eftersom vardagarna normalt är rätt inrutade så får man lägga lite mer tid när man är ledig.

 


Av Susanne Andersson - 2 januari 2015 15:48

Götapetter vad det blåser hos oss idag. På förmiddagen piskade regnet mot rutorna och det vrålade i träden. Det var lite läskigt att gå faktiskt. Eller gå och gå..., man åkte runt som en vante i vindarna. Tur att hundarna har lite tyngd, en liten hund hade nog flygit runt. Så plötsligt kom solen igen och vindarna lugnade ned sig igen. Visst blåser det fortfarande, men inte lika mycket. Det stor i lokaltidningen att man mätt upp vindar på 25 m/s- Det är ju mycket. En stor julgran hade rasat inne i Helsingborg där jag tog bussen hem. Men annars såg jag inget särskilt.

Mötte en granne som skulle åka till Köpenhamn och funderade på om färjorna gick idag. Vi som bor i Helsingborg vet att enklaste och framförallt billigaste vägen (utan bil) till Köpenhamn eller Kastrup går med färja till Helsingör och Öresundståget på danska sidan. Det är halva priset. Dessutom kan man köpa komibiljetter på Scandlines, till Lousiana, Tivoli, Zoo, m.fl ställen. Då ingår entrén i biljetten (färja+tåg+entré) Att åka via Öresundsbron är både längre och dyrare för oss i NV Skåne. För den som kör bil är det 50 km kortare väg att ta färjan från Helsingborg och köra ned på danska sidan.


Jag var också inne i stan en sväng och handlade. Där fick man knuffa sig fram mellan tanter med rullator eller kundvagn. Det är nästan samma sak. Jag hatar verkligen att handla när alla måste hänga äver en kundvagn och täppa till alla gångar. För sedan står dom bara där, inget händer och man får be att dom flytta på sig så att vi andra kommer fram. Så tröstlöst. Fasen, när jag blir pensionär ska jag också stå och hänga på en kundvagn och stoppa upp för alla andra. Helst vid 12-tiden, då alla som jobbar har bråttom att fixa lite lunch. Men nu är kyl och frys fyllda igen.


Första var tanken att åka till jobbet några timmar. Men eftersom jag är ledig bestämde jag mig för att bara vara det. Kan jobba lite hemifrån istället. Köpte några märgben till hundarna när jag handlade. Först får dom knapra i cirka en halvtimme på färska märgben. Sedan kokar jag benen en halvtimme och så får hundarna tillbaks märgbenen igen. Alla mumsar nu i varsin vrå. Ikväll kommer jag att slänga benen igen. Jag vill inte ha halvtuggade märgben i sängar och soffor. Ett paket med tre märgben på ICA eller Coop kostar ca 10:- så det är ingen stor summa. Man kan köpa stora ben i hundaffären, men de små som jag köper räcker bra som sysselsättning till en Lakeland terrier.


Tittar du på Ivanhoe på Nyårsdagen? Vi är många som har den traditionen, Vi i Sverige är visst speciellt tradidtionsbundna till just Ivanhoe. För mig är den lika viktig som Kalle Anka    är på julafton. Trots att man vet precis hur det går kan man inte låta bli att se den år efter år.


Nej, nu sitter Kevin i bredvid mig i kökssoffan och slår med tassen på min arm. Han tycker att det är dags att gå ut och gå igen. Sedan blir det lite trimning i kväll, en är klar, två kvar...


En vacker vy från vår promenad. Ett ensamt träd vid Södergårds åkrar.



Av Susanne Andersson - 1 januari 2015 20:23

Jaha, så var det nytt år. God fortsättning till er alla!

Hoppas ni och era hundar har klarat er ur nyårsaftons smällande utan alltför mycket stress. Hos oss var det faktiskt inte alls så mycket smällande. Det känns som om det blir mindre för varje år. Det vara bara en timme runt tolv som det smällde och klockan ett var det helt tyst. Bonnie började flåsa lite när det smällde som mest och ville inte leka med pipleksaker och bollar, som Kevin och Zizi gjorde. Så hon fick vara i badrummet en halvtimme och sedan mådde hon bra igen. Inte alls mycket skräp ute efter raketskjutandet idag heller. Det verkar som om folk lär sig, det är vi tacksamma för. Men man får se upp med glasskärvor när man går. Bättre att hålla sig på fälten. Men då får man ha gummistövlar på för det är blött och regnsjukt i markerna. Var precis på väg ut med Zizi och Bonnie på en eftermiddagsrepa på fälten när jag fick ett sms från kompisen Bodil. "Promenad?" Absolut, vi var inte sena att hänga på. Så fyra Golden retrievers och två Lakeland terriers gick en skön promenad på landet. Hundarna kunde springa lösa mestadels. Vi går mest med åkrar och fält på sidorna. Jag har ju försökt träna Zizi att bara gå på vägen, men nu hängde hon på de stora hundarna och då blev det som det blev. När vi passerade hästarna piggnade den stora Frieserhästen till, så många hundar hade han väl aldrig sett på en gång. Samtdigt som retrieverna hittade en stor gren, som dom ville bära med sig. Så Zizi och Bonnie fick hälsa på hästarna, medan Bodil försökte få sina hundar att släppa grenen. Men är man en apporterande fågelhund så är man, det var inte så lätt att få dom att släppa sin trofé. Alltid var det någon av dom som hängde kvar i grenen. Såg rätt kul ut. Men så småningom var alla uttrasslade och vi kunde fortsätta. Det var skönt att gå långpromenad. Nu är det grått och plusgrader igen, det gillar jag. 


Det är så härligt att vara långledig. Kan inte låta bli att fundera på hur det skulle vara att gå i pension. Det kommer ju att dröja några år, men just när jag är ledig kommer tankarna. Slippa gå upp på morgnarna, är ju så morgontrött. Kunna ta dagen som den kommer och gå långa hundpromenader. Men det gäller nog att fylla på med aktiviteter för annars kan det nog bli ensamt. Får kanske skaffa en dvärghund och stå och skvallra med de andra hundtanterna på dagarna.


Ny svensk kort krimserie på TV1. "Den fjärde mannen", riiktigt bra, med många bra skådespelare. Annars är det massor av bra TV nu under helgerna., det är bara att frossa om man vill.

Och på bokfronten kan jag rekommendera Elly Griffith. Hon har gett ut 5 spännande böcker om arkeologen Ruth, som hamnar i en del trubbel. Den första delen heter "Flickan under jorden" och finns på Storytel för er som gillar ljudböcker. Och för oss som gillar Sagan om Isfolket, så släpper man en ny omgång  i mitten av januari.


Glömde att fota på eftermiddagspromenaden. Så det får bli ett foto från lite bollbus på fältet, snacka om  smutsiga hundar. Såg min kompis ekorren en dag under julhelgen. Ganska orädd, fast jag hade hundar med mig.

      

  


Presentation


Checkpoint

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards